Recent Posts

Tuesday, July 22, 2008

Jika anda benar2 lelaki, jadilah KEPALA!!

Kebelakangan ni, memang xsempat langsung nak menulis... Memang busy gile... kadang2 dengki gak rr tengok kawan2 lain sibuk study, tapi akoo masih sibuk dengan kerja.. Ya Allah, sesungguhnya masa itu adalah makhlukMu, maka Kau kurniakanlah nikmat masa kepadaku. Alhamdulillah, dalam tempoh2 busy ni, akoo masih tetap dapat banyak ilmu dari beberapa golongan.

Sebelum itu, rasanya belum terlewat untuk akoo mempromosikan Ekspo Perubatan Islam Malaysia(EPISMA'08) yang dianjurkan oleh Persatuan Siswa/i Islam Perubatan Universiti Malaya(PSIPUM), bermula pada 24/7 ini bersama Pelancaran Tabung Dapur Untuk Darfur.. Banyak program2 ilmiah yang ada dalam EPISMA ni, antaranya 25/7= Ceramah Perdana dari Dr Danial Zainal Abidin, 26/7= Simposium Perubatan Islam, Forum Perdana Episma tentang Islamic Medical Practice, 27/7= ada Pertandingan Suara Ibnu Sina(PERSIS)... Jadi, jemputlah datang ramai2 ek...

Berbalik kepada tajuk tulisanku pada kali ini, akoo agak tersentuh apabila ditegur oleh seorang pejuang agama yang agak kuhormati, di mana katanya, "KITA PERLU MENJADI KEPALA..".. Ya, akoo sudah terangkan kepada semua bahawa dalam banyak2 bahagian badan manusia, kepalalah yang paling complicated. Di mana, kepalalah yang memberi arahan kepada organ2 lain untuk membuat sesuatu pekerjaan. Tetapi, fungsi kepala ini tidak akan sempurna sekiranya ada obstruction dalam sistem penghataran maklumat tersebut atau kalau organ efektor tidak mahu mengikut arahan... Subhanallah.... Cantiknya ciptaan Allah ni!!! Memang benarlah manusia itu sebaik2 kejadian.....


Bagi memastikan fungsi badan berjalan lancar, kepala tidak perlu melakukan semua kerja. Tetapi, kepala perlu melihat apakah kehendak semasa badan dan arahkan organ efektor untuk melakukannya. Jadi, samalah seperti kita sebagai PEMIMPIN. Kita tidak perlu melakukan semua kerja, tetapi pemimpin yang hebat ialah pemimpin yang mampu memastikan anak2 buahnya menjalankan kerja mengikut kehendak semasa.


Memang benar apa yang dikata. Aku perlu menjadi pemimpin. Tetapi, situasi sekarang macam ada sesuatu yang menSLOWkan aku untuk berbuat demikian. Aku cukup tidak suka dengan diriku sekarang. "Ya Allah, Kau lapangkanlah hatiku ini dan jadikanlah ia membara untuk meneruskan perjuangan dalam menegakkan agamaMu..."

0 comments: