Recent Posts

Tuesday, August 19, 2008

::doktor tampar patient???::



Agak terkejut beruk juga aku bila mana lecturer di fakulti ku menyebut tentang satu kes yang berlaku di Pusat Perubatan Universiti Malaya(PPUM) di mana seorang doktor telah menampar pesakitnya. Dan, akibatnya, doktor tersebut telah diberhentikan.

Mendengar berita ini, aku balik ke kolej dan melihat surat khabar hari ini. Ternyata perkara itu benar2 belaku di mana ia melibatkan seorang ahli perniagaan dan seorang doktor kulit. Kenapa perkara ini terjadi??? Itulah soalan pertama yang akan timbul. Bagiku, mudah sahaja jawapannya, "kerana sistem Islam belum terlaksana di muka bumi ini."


Dalam kuliahnya tadi, lecturerku agak bengang dengan perkara ini. Tetapi, kebanyakannya akan bengang bukan disebabkan oleh KELAKUAN DOKTOR tersebut, tetapi, mereka bengang status PPUM akan jatuh. Itulah realiti yang berlaku. Antara point2 yang dilontarkan oleh pensyarahku ialah, kalau nak buat macam tu, dia tidak layak menjadi seorang doktor. Doktor bukan sahaja ingin merawat fizikal pesakit, tetapi termasuk mental dan perasaan pesakit. Kemudian, beliau memberi contoh, katakan ada seorang pesakit yang accident motosikal berumur 16 tahun. Apa sebab dia accident?? Jalan licin, bawak laju, racing, brek xmakan, hari hujan, ada monyet kat tepi jalan, mengantuk adalah antara jawapan yang dikeluarkan oleh pelajar2 di sini. Namun, adakah kita pernah berfikir, jika pesakit kita accident kerana racing, kenapa dia memilih untuk racing pada usia yang sebegini muda?? Pernahkah kita terfikir kemungkinan dia berbuat demikian kerana terlalu serabut dengan masalah keluarga dan sebagainya???? Dan, itulah sebenarnya tugas seorang doktor. Bukan setakat merawat LUARAN, tetapi DALAMAN itu lebih utama.


Sebab itulah, setiap kali aku masuk kuliah lecturer ni, aku akan berfikir, "kelak, manusia akan sedar bahawa penyelesaian bagi semua masalah yang mereka sedang fikir ini ialah KEMBALI KEPADA ISLAM..."


Berbalik kepada doktor tadi, aku tidak tahu sejauh mana penyiasatan dibuat, tetapi aku tidak menyalahkan doktor itu 100%. Kerana apa?? Sama kes dengan budak 16 tahun yang accident tadi, dia buat begitu, mungkin ada sebabnya. Cantik sungguh sifat HUSNUZON yang diajar oleh Islam...... Jadi, apa tunggu lagi? Ayuhlah semua kembali betul2 mengamalkan Islam. Jangan tangguh2, kerana setelah anda habis membaca ayat ini, belum tentu nikmat nyawa itu masih dikurniakan.....

0 comments: