Recent Posts

Friday, September 5, 2008

::bila mana merdeka lebih agung dari ramadhan::


fuh... memang dah lama xmenulis.. susah jugak rupanya nak istiqamah dalam perjuangan di alam blog ni ek??? baru aku dapat merasakan betapa hebatnya golongan2 yang mampu istiqamah dalam penulisan blognya.. syabas untuk PEJUANG!!!

Sebenarnya, banyak benda nak digarapkan... Beberapa kali aku cuba untuk menulis, namun kesibukan duniawi ni lebih hebat, dan sesungguhnya aku tertewas. Tahun ni, ramadhan kita bermula sehari selepas hari kemerdekaan negara. Aku tertarik dengan ucapan seorang ustaz di Akademi Pengajian Islam UM dalam ucapan perasmian Ramadhan Membawa Rahmat (RAHMAT'08). Beliau mengatakan, dalam suasana negara kita menyambut 2 peristiwa besar ini, kita boleh lihat banyak perang poster, semua rumah nak letak bendera, kereta dan motor apatah lagi, namun...... ada x kita dapat lihat poster berkaitan dengan kedatangan bulan yang mulia ini??? Kalo ada, mungkin terselit disebalik poster merdeka. Adakah kita mampu menjadi seperti golongan2 yang hebat seperti Ibnu Sina, Az-zahrawi dan sebagainya sekiranya kita masih belum RINDU KEPADA RAMADHAN???

Golongan2 hebat terdahulu sangat rindukan ramadhan sehinggakan mereka sentiasa berdoa apabila tiba bulan rejab, supaya Allah panjangkan umur mereka untuk bertemu dengan bulan ramadhan. Kita pula macam mana??? Adakah sebelum ramadhan tiba lagi, kita sudah bersiap untuk mengucapkan GOODBYE kepada ramadhan, semua sudah bersiap untuk beraya. Inilah budaya yang perlu kita ubah. FIkir2kanlah......


Usah bercakap pasal rindu, kerana kini ramadhan sudah di depan mata. Jadi, ayuhlah kita sama2 menjadikan ramadhan kali ini sebagai satu titik tolak perubahan dalam diri kita. Ayuh!! Sangat rugi jka kita xambil kesempatan untuk mendapatki ganjaran yang berlipat kali ganda dari bulan yang lain. Tanamkan azam!!! Dan cuba lakukan sebaik mungkin, kita pasti boleh!!!

0 comments: