Recent Posts

Sunday, September 28, 2008

::puaskan hati semua orang?? memang tak la!!!::


Dah lama akoo xbuka friendster akoo. Pastu, bila buka hari ni, banyak jugak la comment dapat. Dan, ada satu comment yang cukup menarik untuk akoo kongsi bersama kat sini. Ada sorang mamat ni,(nama dirahsiakan), dia komen pasal gambar yang akoo letak sebagai main picture kat friendster tu. Untuk pengetahuan, akoo letak gambar Bush segak berserban sebagai main picture akoo. Apa kata sahabat kita ni???

"ko igt best sgt ke ltak gmbr bush pkai pkaian arab 2? cm mghina islam ko tau x! kuang ajo!"

Akoo tersentak seketika bila mana membaca ayat ni. "Eh, salah ke apa yang akoo buat ni??", timbul persoalan ni dalam kepala otak akoo. Akoo tidak tahu sama ada mamat ni berniat untuk main2 ataupun, memang itulah yang ingin dia sampaikan. Tapi yang pentingnya, berbalik kepada tajuk kat atas, kita memang xdapat puaskan hati semua orang.

Bagi akoo, akoo meletakkan gambar tersebut sebagai main picture akoo sebagai satu INDUCER untuk dakwah sebenarnya. Kadang2, mereka yang kononnya bergelar pendakwah ini, mereka merasakan "merekalah malaikat" dan sasaran dakwah mereka semuanya "berdosa, sesat, jijik". Inilah antara sebab mengapa non muslim takut kepada Islam, anak2 muda yang merempit dan sebagainya takut mendekati Islam, kerana adanya golongan2 seperti ini. Bila jumpa mereka, ini haram, itu haram, sedangkan golongan ini tidak pernah mendalami atau mengamati "kenapa sebenarnya golongan ini bertindak sedemikian". Mungkin kerana mereka mencari kebenaran, mungkin kerana ada masalah keluarga, dan mungkin tiada siapa yang pernah menjelaskan tentang Islam kepada mereka.

Akoo juga tidak menyalahkan mamat yang memberi comment tersebut kerana mungkin dia tidak tahu tujuan sebenar akoo meletakkan gambar tersebut. Dan, bagiku, tugasku hanya menyampaikan kepadanya, dia terima atau tidak, bukan kuasaku untuk menentukan, itu adalah kuasa Allah Taala.

Akhir sekali, buat renungan sahabat2, Rasulullah sendiri, seorang yang sangat hebat dan berhikmah dalam berdakwah, tetapi, masih ada yang menentangnya. Jadi, KITA MEMANG TAK MAMPU MEMUASKAN HATI SEMUA ORANG, TAPI TUGAS KITA ADALAH UNTUK MENYAMPAIKAN KEBENARAN!!!

0 comments: