Recent Posts

Wednesday, October 15, 2008

Siapa lagi hebat??

Pernah x anda menerima antibiotik ketika mendapat rawatan dari mana2 doktor?? Kalau pernah, akoo harapkan anda menghabiskan antibiotik tersebut walaupun sakit telah hilang. Kerana antibiotik itu bertujuan untuk membunuh microbes yang ada dalam diri kita. Jika mana kita tidak menggunakan dos antibiotik yang sepatutnya, microbes yang ada dalam diri kita seperti bacteria akan menjadi resistance atau "kebal" kepada antibiotik yang diberikan.

Inilah fokus utamaku kali ni. Di mana apabila manusia sudah rasa diri mereka sangat HEBAT dan tiada yang lebih hebat dari mereka, Allah datang menyedarkan kita dengan musibah ini. Untuk pengetahuan semua, negara membangun yang sangat canggih dalam bidang perubatan masa kini sekarang tengah pening kepala kerana memikirkan cara untuk membunuh bakteria yang telah kebal ini. Hal ini berlaku kerana antibiotik di sana dijual seperti panadol di Malaysia. Jadi, bila mana ada golongan yang tidak menghabiskan antibiotik tersebut, maka bakteria juga bijak, mereka cuba mencari jalan untuk terus hidup dan akhirnya "kebal" kepada antibiotik tersebut.

Bagiku, hal ini dapat diselesaikan jika kita semua berbalik kepada Islam. Ketahuilah bahawa doktor itu hanya satu wasilah, ubat itu hanya wasilah, tetapi Allah yang menyembuhkan kita, Allah sahajalah yang mampu mencabut nyawa bakteria tersebut. Jika mana tidak wujud aqidah ini, maka inilah situasinya! Sedarlah selagi mana Allah masih sayangkan kita, jangan tunggu sampai tiba masa suatu musibah besar akan melanda disebabkan kita sendiri.

Jadi, lain kali, bila dapat antibiotik, habiskan la ek!!

Saturday, October 4, 2008

::Hindustan??::

Dah lama rasanya xlayan hidustan. Memandangkan sekarang dah bertambah berbondong2 hero dan heroin baru, ditambah pula dengan pemakaian pelakon mereka yang semakin teruk membuatkan akoo agak kurang berminat untuk menontonnya. Namun, akibat kebosanan yang amat sangat, terpaksalah diri ini melayan cerita2.

Ada suatu cerita berjodol "Delhii High". Agak menarik cerita ini. Antara mesej menarik yang cerita ini cuba sampaikan ialah sifat husnuzon atau saling memahami. Benarlah kata cerdik pandai, "kalau kita nak orang faham kita, kita kena faham orang". Dalam cerita ini, watak2nya sering mengungkapkan perkataan "tolonglah FAHAM saya", "awak ni tak FAHAM saya", "saya cuba MEMAHAMI". Bila mana sifat ini sudah tiada dalam peribadi kedua2 belah pihak, maka berlakulah persengketaan.

Sebenarnya mereka membenarkan kata2 Hassan Al Banna, "tingkat ukhuwah yang paling rendah ialah berlapang dada dan yang paling tinggi ialah melebih2kan sahabat melebihi diri sendiri".

Cerita ini juga mengajarku tentang buruknya sifat ego(terasa siot). Seorang suami yang baik ialah suami yang "susah nak marah, cepat reda". Tetapi memang fitrah kebanyakan manusia, ego xdapat ditentang. Susah sungguh melawan ego. Ya, dalam cerita boleh dilakonkan dengan mudah untuk melawan ego, tetapi realitinya tidak begitu. Apa2pun, kita perlu menghidari sifat yang xberapa nak bagus tu.

::Dahsyat sungguh masyarakat akhir zaman::

Dalam kebosanan menyambut hari raya sebab sepupu yang sebaya dengan akoo xde,(ayed, puah weh lok mung xdok, xdok ore nok ajok bual), banyak rancangan2 astro yang dilayan. Bila tengok saja, akoo mula menggeleng kepala. Dahsyat sungguh masyarakat kita sekarang. Semuanya sangat fanatik dengan hiburan.

Apa yang lebih dahsyat ialah selalunya, apabila kata hiburan, kita sering kaitkan dengan golongan2 muda atau remaja tetapi apa yang membimbangkan akoo ialah akoo melihat dengan mata kepala akoo sendiri ada rancangan tv yang mana orang tua yang sepatutnya dah dekat dengan masjid pula yang lebih2. Dalam rancangan yang kulihat, mereka tanpa segan silu menari macam nak rak, mengalahkan golongan muda mudi. Apa semua ini?? Jika mana nenek kepada cucu2 sudah berkelakuan begitu, kita jangan hairan anak2 muda kita sekarang lebih teruk dari yang disangka.

Yang lebih memanaskan hati ialah bila mana suasana ini telah menjadi satu kebiasaan, kanak2 mula menjadikannya bahan ikutan. Ya, kebanyakannya tidak lagi diajar seperti dulu, tetapi semuanya telah disuapkan dengan hiburan. Jika dulu kanak2 terkenal dengan kisah2 nabi, dan mereka cuba menjadikan mereka sebagai idola. Tapi, suasana itu ternyata sekali telah pupus. Siapa idola? Mawi, Aznil, Siti. Ya Allah, Kau selamatkanlah masa depan anak2 ini!!

"Sesungguhnya anak yang lahir itu ibarat kain putih. Ibu bapalah yang menjadikan mereka sama ada anak itu Yahudi atau Majusi."

Ayuh sahabat2!! Sedarlah kita, hidup ini xlama. Sedar xsedar, dah 20 tahun rupa2nya, dah boleh jadi bapak orang. Masa akan terus berlalu, tetapi ummat Islam masih belum dapat merealisasikan janji Allah Taala bahawa kita akan menang. Ya, kita perlu bersyukur Malaysia negaranya aman dan tiada peperangan. Tetapi, suasana aman ini sebenarnya tipu daya Kafirin yang telah memisahkan ummat Islam dengan sentimen negara. Kita aman, tetapi tidak rasa langsung kesengsaraan saudara kita di Palestin. Kita aman, tetapi aman hanya pada luaran, tetapi jenayah terus meningkat, maksiat terus berleluasa. Sampai bila benda ni nak berterusan???

Wednesday, October 1, 2008

~AidilFitri sudah tiba??~





Selamat hari raya aidilfitri akoo ucapkan buat seluruh saudaraku ummat Islam... Selalunya, bila sebut raya, orang akan berbicara tentang sedih xbalik kampung dan sebagainya. Sekarang, akoo cuba ubah view sket bagi semua sedar apa sebenarnya makna di sebalik aidilfitri. Semoga adegan2 di atas tidak lagi muncul di aidilfitri akan datang. Amin.... Logik ke??? Allah Maha Berkuasa... Kun Fayakun.... Tetapi ummat Islam sekarang masih tidak bersatu dan tidak bertaqwa kepada Allah. Jadi, mungkin inilah sebabnya doa kita sampai sekarang Allah tidak makbulkan. Renung2kanlah.