Recent Posts

Wednesday, October 15, 2008

Siapa lagi hebat??

Pernah x anda menerima antibiotik ketika mendapat rawatan dari mana2 doktor?? Kalau pernah, akoo harapkan anda menghabiskan antibiotik tersebut walaupun sakit telah hilang. Kerana antibiotik itu bertujuan untuk membunuh microbes yang ada dalam diri kita. Jika mana kita tidak menggunakan dos antibiotik yang sepatutnya, microbes yang ada dalam diri kita seperti bacteria akan menjadi resistance atau "kebal" kepada antibiotik yang diberikan.

Inilah fokus utamaku kali ni. Di mana apabila manusia sudah rasa diri mereka sangat HEBAT dan tiada yang lebih hebat dari mereka, Allah datang menyedarkan kita dengan musibah ini. Untuk pengetahuan semua, negara membangun yang sangat canggih dalam bidang perubatan masa kini sekarang tengah pening kepala kerana memikirkan cara untuk membunuh bakteria yang telah kebal ini. Hal ini berlaku kerana antibiotik di sana dijual seperti panadol di Malaysia. Jadi, bila mana ada golongan yang tidak menghabiskan antibiotik tersebut, maka bakteria juga bijak, mereka cuba mencari jalan untuk terus hidup dan akhirnya "kebal" kepada antibiotik tersebut.

Bagiku, hal ini dapat diselesaikan jika kita semua berbalik kepada Islam. Ketahuilah bahawa doktor itu hanya satu wasilah, ubat itu hanya wasilah, tetapi Allah yang menyembuhkan kita, Allah sahajalah yang mampu mencabut nyawa bakteria tersebut. Jika mana tidak wujud aqidah ini, maka inilah situasinya! Sedarlah selagi mana Allah masih sayangkan kita, jangan tunggu sampai tiba masa suatu musibah besar akan melanda disebabkan kita sendiri.

Jadi, lain kali, bila dapat antibiotik, habiskan la ek!!

0 comments: