Recent Posts

Tuesday, November 18, 2008

aku=MUNAFIQ??

"adoi.... apa nak jadi ni?? exam tadi hancur... camne la plak esok punya paper. mintak2 la dapat jawab... amin...."

Tersentuh bila mana mendengar kuliah tafsir di Surau Kolej 6 tadi. Kepada sesiapa yang ingin mengikuti kuliah tersebut, bolehlah singgah di surau Kolej 6 setiap hari Isnin, selepas Maghrib. Kenapa diri ini tersentuh? Kerana ustaz tersebut mensyarahkan tentang "NIFAQ".

Untuk pengetahuan semua, golongan munafiq sebenarnya tidak muncul sewaktu dakwah Rasulullah di Mekah. Golongan ini hanya muncul semasa dakwah Rasulullah di Madinah iaitu selepas berlakunya Perang Badar. Kenapa ya??? Jika kita imbau sirah, di Mekah, iman para sahabat yang awal memeluk Islam memang sebenar2 iman. Bagi yang menentang pula, mereka menzahirkan penentangan mereka kepada Islam. Tetapi, apa kaitan golongan ini dengan Perang Badar? Jika kita lihat, pada permulaannya, Islam itu DILIHAT lemah. Tetapi, kemenangan tentera Islam dalam perang itu mula MEMBUKA MATA ramai pihak. Segelintir daripada mereka berfikir, "Islam ini sudah kuat, kalau aku xikut Islam, HABIS AKU NANTI!!". Inilah stimulator atau initiator kepada golongan munafiq ini. Mereka hanya memeluk Islam hanya untuk KEPENTINGAN diri, bukan sebenar2nya ingin beriman kepada Allah Taala.

Apa yang meyentuh hatiku bila mana mendengar kuliah ini ialah fikiranku sentiasa memikirkan "aku ni cam sama je ngan golongan ni"? Kerana hanya mampu bercakap ingin menegakkan Islam, tapi, masih ingkar dengan perintah Allah. Kadang2, orang yang menggelarkan diri mereka PEJUANG AGAMA ini, bukanlah ingin memperjuangkan agama, tetapi INGIN MELUASKAN PENGARUH!!! Mereka akan rasa diri mereka hebat, aku hebat bercakap, mampu membuat banyak kerja pada satu masa, tetapi sebenarnya mereka tertipu dengan diri mereka sendiri.

Kadang2.... perkara yang sama juga berlaku pada diri ini. Jadi, layakkah diri ini menggelarkan diri sebagai PEJUANG AGAMA??? Sudah tentu tidak!!! Ya, terbukti aku memang munafiq!!

Astaghfirullah.....

Tetapi, diri ini sedar, ramai lagi yang sedar, dia juga mempunyai sifat sebegini. Ayuhlah golongan yang menggelarkan diri anda PEJUANG AGAMA, muhasabah diri. Mungkin inilah puncanya Allah menahan kemenangan Islam.

Kerana adanya orang munafiq seperti akoo YANG KONONNYA MEMPERJUANGKAN AGAMA.................

Astaghfirullah......

0 comments: