Recent Posts

Monday, November 24, 2008

::kita perlu DIPANDANG hebat, tetapi kita TIDAK HEBAT::

"setel jugak akhirnya exam Part A ni... walaupun akoo xcukup yakin dengan exam kali ni, xpe rr... akoo dah cuba apa yang mampu, tinggal tawakkal kepada Allah... yang penting, teruskan usaha dalam Final Part B plak.... takbir~"

Hebat....
Kenapa kita perlu dipandang hebat??
Kerana ia merupakan salah satu method berdakwah, atau nama lainnya "dakwah bil hal". Bila orang pandang kita hebat, dan kita mengamalkan Islam sepenuhnya, orang akan tertarik dengan Islam.

Persoalannya.....
Adakah kita ni benar2 hebat?
Pandangan diri yang tidak hebat ini, sebenarnya KITA TIDAK HEBAT!!! Walaupun Ketua Persatuan, Perdana Menteri atau Ulama' sendiri. Kenapa? Kerana kita DILIHAT HEBAT, disebabkan Allah menutup aib kita. Allah yang MENGHEBATKAN kita.

Kenapa akoo harus membincangkan soal ini?
Kerana akoo ingin membetulkan niat golongan yang menggelarkan diri mereka pejuang agama. Ya, kita PERLU DILIHAT HEBAT oleh mad'u kita. Sehinggakan orang menjadikan kita sebagai role model. Tetapi, kena ingat, tujuannya bukanlah untuk kita menjadi pujaan ramai, tetapi untuk mempamerkan keindahan Islam. Sepatutnya, apabila orang melihat kehebatan diri kita, dia tidak nampak kita hebat, tetapi Islam yang hebat.

Akhir kata, KITA PERLU DIPANDANG HEBAT, TETAPI KITA TIDAK HEBAT, jadi siapa yang hebat? Siapa lagi kalau bukan YANG MENJADIKAN KITA HEBAT......

DIAlah Yang Maha Hebat!!! Siapalah kita jika Allah membuka aib kita? Fikir2kanlah....

0 comments: