Recent Posts

Sunday, November 16, 2008

::terima kasih TEKANAN...::

"dah pukul 4.30 pagi ni... esok exam... tapi, nampaknya banyak lagi nak kena baca... camne ni beb???(tapi, dah xsempat studi pon, sempat lagi menulis kat blog tu... pelik betul la akoo ni)"

Bila diri ini rasa tertekan....
Maka otak mula beroperasi. Mula berfikir dan berfikir. Kadang2 boleh sampai tahap tak boleh tidur malam sebab fikiran tidak tenang kerana berfikir. Tetapi, sedar xsedar, rupa2nya diri ini baru sedar bahawa diri ini "suka berfikir", jadi, sepatutnya berterima kasih kepada tekanan.

Bila diri ini rasa tertekan....
Mula mencari handset untuk menelefon ummi. Namun, apabila ummi mengangkat, macam tak dapat nak meluahkan perasaan, sebaliknya lebih banyak bertanya tentang keadaan ummi dan keluarga. Tetapi sedar xsedar, rupa2nya diri ini sedar, diri ini terlalu sibuk dengan kerja2 di sini, sampaikan xsempat nak ambil tahu hal keluarga. Dengan telefon kepada ummi, dapatlah diri ini tahu situasi keluarga. Jadi, sepatutnya berterima kasih lagi kepada tekanan.

Bila diri ini rasa tertekan.....
Mula mengingati sahabat seperjuangan. Memikirkan, di manakah mereka tatkala aku tertekan ini? Bukankah kalau kata ukhuwah itu mantap, jika sahabat ada masalah, kita dapat merasakannya?? Namun, diri mula tersedar dari tidur dengan kata2 "erti hidup untuk memberi". Bila mana memikirkan sahabat, mengharapkan Alah tautkan hati2 kami, mengharapkan Allah tidak membebani sahabat2ku dengan beban yang berat. Kerana, tatkala itu, aku sedar, aku amat sayangkan sahabat2 seperjuanganku. Jadi, sepatutnya berterima kasih kepada tekanan.

Bila diri ini rasa tertekan....
Mula meluahkan perasaan kepada Ilahi. Kerana masa itu sangat memerlukan pertolongan dari kuasa yang agung. Bahkan merasakan diri ini seorang diri dan tidak ada supporter. Namun, tiba2 terfikir ayat, "Jangan kamu bersedih, sesungguhnya Allah bersama kita". "Cukuplah Allah bagi diriku". Tetapi, sedar xsedar, diri ini dah lama xmeluahkan perasaan kepada Ilahi, jadi hati terasa tenang bila dapat BERDUA2AN seketika dengan Ilahi. Jadi, sepatutnya berterima kasih kepada tekanan.

"Allah tidak membebani seseorang melainkan apa yang sanggup ditanggungnya"(Al Baqarah)

0 comments: