Recent Posts

Wednesday, December 3, 2008

::kadang2, CIKGU juga perlu belajar dengan ANAK MURID::



"yes!! Jumaat ni balik!! Lama sungguh xbalik kelate..."


Pernah dengar ungkapan "aku hidup untuk belajar"? Atau "bersedia dipimpin untuk memimpin"? Atau "rela ditarbiah untuk mentarbiah"? Ungkapan2 ini amat bermakna bagi diri yang hina ini. Disebabkan sifat diri yang suka berfikir, akoo suka melihat gelagat orang. Itu sebabnya, jika di sekolah dulu, akoo akan duduk di meja paling depan(sebab xcukup tinggi), tetapi sekarang, akoo akan duduk di bahagian belakang dalam dewan kuliah. Sebab apa? Sebab seronok melihat gelagat orang. Tetapi, akibatnya, xfokus dalam lecture. Hehe...

ANAK MURID adalah manusia. CIKGU juga manusia. Masing2 ada kelemahan dan kelebihan masing2. Cantik sungguh ciptaan Allah ini. Manusia sebenarnya hidup saling melengkapi. Walaupun tugas CIKGU mendidik ANAK MURID, tetapi pada masa yang sama, CIKGU juga perlu belajar sesuatu dari ANAK MURID.

Jadi?

Jika seorang itu bergelar DAI'E, kadang2 mereka perlu belajar dari MAD'Unya. Kadang2 akoo melihat golongan2 yang free hair di kolej. Akoo sangat kagum dengan satu sikap mereka. Nak tahu apa? Ukhuwah antara mereka sangat kuat. Sambut birthday bersama, berkongsi masalah dan sebagainya. Namun, golongan yang menggelar diri mereka dai'e ini, walaupun mungkin telah faqih tentang konsep ukhuwah, masih lagi buruk sangka terhadap sahabat sendiri. Jadi, sekali lagi, kadang2 kita bukan hanya mengajar mad'u, tetapi kita juga patu belajar dengan mereka.

contoh ke 2:~

Nak tahu satu fakta menarik? Golongan yang kuat Kristian di fakulti akoo ini, sangat peramah orangnya. Mereka rapat dengan semua orang. Malah, mereka tidak malu untuk mengajak orang Islam untuk pergi ke church dengan mereka. Maka tidak hairanlah jika mufti ada mengeluarkan statement, setiap tahun beratus ribu orang Islam murtad. Akoo tidak menyalahkan mereka. Namun, akoo kagum dengan mereka. Kerana apa? Kerana perwatakan diri mereka itu berjaya menarik orang lain. Jadi, kadang2, ORANG ISLAM juga perlu belajar sesuatu dengan ORANG BUKAN ISLAM.
Konsep ini mudah diperkatakan, namun....

Bila ego mula menebal di hati, CIKGU hanya memandang ANAK MURID, sebagai seorang yang "jahil" dan hati mula berkata, "dada aku penuh dengan ilmu".
Walhal mereka tidak tahu, apakah ANAK MURID itu akan kekal jahil? Atau suatu hari nanti, Allah taqdirkan kita lebih jahil dari mereka.

Bila ego mula menebal di hati, si DAI'E hanya memandang mad'u sebagai seorang yang "sesat", dan hati mula berkata, "akoo ni ibarat malaikat, suci dengan dosa, mad'u2 ni menunggu masa saja azab Allah diturunkan".
Walhal mereka tidak tahu, apakah MAD'U mereka akan terus bergelumang dalam maksiat? Atau mungkin suatu hari nanti, mereka lebih bertaqwa daripada kita, dan entah2, kita yang banyak melakukan maksiat(nau'zubillahi min zalik....)

Bila ego mula menebal, ORANG ISLAM hanya memandang ORANG BUKAN ISLAM sebagai "kafir dan confirm masuk neraka!", dan hati mula berkata, "selamat la akoo orang Islam, xjadi orang kafir yang xkan cium bau syurga".
Walhal mereka tidak tahu, apakah ORANG BUKAN ISLAM itu akan terus dengan agama mereka? Atau mungkin hidayah Allah diturunkan ke atas mereka, dan akhirnya mereka beriman.

Jadi, fikir2kanlah.....

1 comments:

~*Nurul Fitrah*~ said...

salam'alayk..
cite ko ni buat aku ingt pasal discussion hari tue..n aku found out..pasal question ko ari tue..kenapa blajar skrg ssh nak ingt..aku rasa maybe kos keberkatan ilmu tue da tak de..

dulu..blajar time sek..rapat2 ngan cikgu..skrg..ada two way communication..
dulu bljar..mmg lg banyak pk..kalau sekarang juz terima je..without pk...
dan dulu mungkin hubungan dengan org sekeliling sgt la..bgs..tapi skrg..?