Recent Posts

Thursday, January 8, 2009

::mampukah diri ini?....::

Hmm.... Blog ni macam dah jadi diari pulak... Hehe.. Xpe.. Akoo punye blog, lantak rr nak tulis pon..

Akoo berfikir lagi.....

kadang2 hidup ini, memang kita dah merancang. Rancangan kira dah tip top dah. Dan kita sangat rasakan itulah rancangan yang terbaik untuk kita. Namun, kadang2, taqdir Allah tetap xmenepati rancangan kita. Ada saja dugaan dan halangan kepada rancangan tersebut. Kadang2, sampai ayat ni boleh terkeluar, "Kenapa jadi macam ni?".

"Kita merancang, Allah juga merancang, Dan Allah itu adalah sebaik2 perancang"..(Al Quran)

Setelah meneliti ayat ini, barulah terasa.... Ko rasa ko hebat sangat ke merancang? Otak ko dah kritikal sangat la kira dalam merancang ni? Come on la... Jangan la dok rasa diri tu HEBAT SANGAT. Kebijaksanan tu hanya diberi pinjam oleh Allah kat ko. Bukan ko yang bijak. Bukan ko yang kritikal. Tapi, Allah Yang Maha Bijak. Dia hanya memberi pinjam kebijaksanaannya itu sedikit kepada ko. Jadi, tak hairanlah jika perancangan kita yang SEDIKIT BIJAK itu akan kalah dengan perancangan Allah yang JAUH SANGAT BIJAK.

Astagfirullah.....

Kemudian, datang pula ayat ini. Selalu dibaca, namun bila dugaan datang je dihayati... teruk betul akoo ni...

"Allah tidak membebankan seseorang melainkan apa yang sanggup ditanggungnya..." (Al Baqarah)

Jadi, akoo perlu yakin, setiap apa yang berlaku ini, akoo mampu hadapinya. Walaupun akoo rasa xmampu, tapi, akoo cukup yakin dengan ayat ini. Ini bukan kata2 manusia, tetapi kalamullah. Ya, akoo mampu menghadapinya.Insya Allah....

"Ya Allah, jangan Kau biarkan nasib kami ditentukan oleh diri kami sendiri, walaupun kadar sekelip mata, ATAU KADAR MASA YANG LEBIH MUDAH DARI ITU"

0 comments: