Recent Posts

Monday, February 2, 2009

::berGADUHlah~ tapi.....::


"Budak tudung labuh ni, asyik nak ngan geng diorang je.. Apa diorang ingat DIORANG ni MULIA sangat rrr?? Pastu kiranya budak yang tudung biasa ni, kira xmulia rrr??" kata pihak sebelah sini.

"La... lantak rrr orang nak cakap apa.. Xkan kita nak dengar sumer apa yang orang cakap. Kan ada hadith yang cakap, Islam itu datang secara ASING dan akan kembalik ASING, maka beruntunglah orang2 yang ASING". jawab pihak sebelah sana pula.

Hmm... Ada sesuatu sebenarnya di sebalik percanggahan kedua2 ni... Jom mengkaji ngan akoo...

Naqibku pernah bertanya kepadaku, "perasan x? Ketika mana Al Maududi menyatakan barang siapa pejuang ISlam yang bercakap mengenai nasionalis di depannya, dia akan tarik lidah dan memotongnya... Ketika itu, Dr Burhanuddin Al Helmi menggunakan semangat nasionalis untuk menegakkan Islam dengan konsep Melayu Rayanya. Namun, kedua2nya ingin memperjuangkan Islam. Jadi? Adakah salah seorang daripada mereka mempunyai fikrah yang tidak betul? Jika tidak, kenapa jadi begitu?"

termenung akoo seketika... Kenapa ya?

Jawapannya, kedua2nya betul. Masing2 berIJTIHAD atas keadaan tempat masing2. Mungkin suasana di Tanah Melayu menyebabkan Dr Burhanuddin memakai baju nasionalis untuk membawa Islam kerana semangat nasionalis masih menebal dalam tubuh orang Melayu. Namun, Keadaan di Mesir memang menolak nasionalis bulat2.

Nak tegakkan agama Allah ini, bukan satu cara sahaja. Banyak cara. Dari mengusap belakang mad'u sehinggalah berperang mengangkat senjata. Menarikkan? Ada yang memakai method politik, ada yang menolak, dan yang menolak juga ada sebabnya. Ada yang hanya mementingkan sunnah, itu juga ada sebabnya. Jadi, kenapa perlu bergaduh? Bagi akoo, nak bergaduh sangat, bergaduhlah......

tapi.....

Bergaduh untuk Islam. Bukan untuk peribadi. Bergaduh untuk mencari penyelesaian yang mana method yang paling untuk bawa Islam dalam suasana tersebut. Jika semua sedar bahawa mereka bergaduh atas sebab ini, mereka akan berlapang dada. Namun, kebanyakan bergaduh atas dasar sentimen, ego dan peribadi. Sampai terlupa bahawa ada satu persamaan di kedua2 belah pihak, iaitu nak tegakkan Islam. Jika pandangan pihak sebelah sana betul, maka terimalah. Jika pandangan pihak sebelah sini betul, maka terimalah. Itu bukan untuk kita, tapi untuk Islam.

Al Maududi tidak tahu situasi di Tanah Melayu ketika itu bagaimana, jika dia berada di Tanah Melayu, mungkin dia juga akan mengambil tindakan yang sama seperti Dr Burhanuddin.


Jadi, nak bergaduh? Bergaduhlah...........................
.........................................untuk Islam.

2 comments:

Anonymous said...

salam~
ahaha..
sampai ke blog ko bwk eh??
xpe2..syukran jazilan..kadang2 gaduh ni orait gak..ade memori sket..huhu..
bagus la kalo ade yg sudi mengigtkn kite2..tandenye dia prihatin n nak yg trbaik utk sume!!!

okeh~

Asy-syahid(to-be) Dr Hakem Al-Bonoti said...

Sape ni?

akoo saja je post kat blog... blog ni tempat akoo meluahkan apa yang akoo pikir.. xsyok rr simpan je.. mungkin apa yang akoo luah ni buleh menyebabkan Allah turunkan hidayah kat sape2 yang membacanya. Jika sampai ke tahap tu, alhamdulillah...

Akoo berpegang bahawa blog juga merupakan satu medan dakwah!