Recent Posts

Friday, February 13, 2009

::kita hanya MERANCANG..... yang menentukan?::

(kontrovesi siot letak gambar ni.. Haha! Lantak.. lagi kontrovesi, lagi akoo suka)

Dari Ibnu Rajab Al Hanbali, Nabi SAW bersabda:

"Tidak ada masalah bagi kamu jika kamu tidak melakukan 'AZL.(menarik kemaluan sebelum proses ejekulasi berlaku untuk mengelak kehamilan). Sesunggunya tidak ada jiwa yang akan lahir melainkan Allah akan menciptanya."

Apa itu contraceptive? Atau bahasa mudah fahamnya.. "PIL PERANCANG!".

Ramai yang akan tersenyum bila mana ada lecture berkaitan dengan pil ini. Ada yang rancak berborak dengan rakan sebelah berbincang tentang pil ini seperti sudah pernah menggunakannya (jangan marah ya.. ayat provokasi sikit), malah ada yang berkerut muka tanda tidak setuju dengan kegunaan pil tersebut.

Namun, apa kata kita?

Baiklah, di sini akoo ingin mengajak sekalian pembaca berfikir tentang pil perancang ini. Persoalan yang akan keluar bila mana membicarakan soal ini, ADAKAH ISLAM MENGHALALKAN PIL PERANCANG INI? Akoo tidak mahu mengemukakan jawapan, itu boleh dikira sebagai assignment buat semua pembaca untuk mengkaji dan bertanya kepada orang yang sepatutnya.

Namun, sukalah kiranya akoo mengambil kata2 dari seorang pensyarah Medical Microbiology(MMB) tentang pil perancang ini. Beliau mengatakan bahawa mengandung ni kita memang tak boleh halang 100%. Kalau betul betul tak mahu mengandung, caranya ialah "abstinence" atau elakkan melakukan hubungan sulit langsung. Itu sahaja caranya. Pil perancang ke, kondom ke, banyak kita dengar kes yang mana pihak wanita tetap mengandung.

Jadi, apa yang kita boleh belajar tentang kata kata ini? Bagi penulis, ucapan pensyarah itu ada unsur Islam di dalamnya. Perasan atau tidak, sebenarnya, kurniaan zuriat itu adalah KEKUASAAN ALLAH TAALA. Manusia tidak mampu berbuat apa apa tentang ini. Ada yang sangat menginginkan anak, puas mencuba pelbagai cara dan ubat, namun tidak juga berjaya. Namun, ada pula yang cuba mengelakkan dari mendapat anak, tetapi tak dapat nak elakkan perkara tersebut daripada berlaku. Fahamnya apa? Akhirnya, manusia terpaksa akur bahawa ADA SATU KUASA YANG MENGATURKAN PERKARA INI.

Mereka yang tidak percaya bahawa wujudnya Allah sebagai pentadbir alam ini, tidak akan berupaya mendapat jawapan ini, malah mereka akan sentiasa pening dan mencari macam mana perkara itu berlaku. Alhamdulillah. Kita tidak digolongkan dalam golongan tersebut. Jadi, peliharalah aqidah ini dengan sebaiknya, jangan biar ia dicemari oleh fahaman syirik.

Jadi, bila mana kita yakin bahawa Allah Taala yang mengurniakan zuriat kepada kita, persoalan tentang perkara ini dapat dijawab. Yang pentingnya, apa yang perlu dipegang, "apa apa ubat, contraceptive ke hanya satu WASILAH(perantaraan), bukan ubat itu yang menyembuhkan kita, bukan contraceptive itu yang menghalang kita dari mengandung, tetapi Allah Taala yang menentukan segala galanya."

0 comments: