Recent Posts

Saturday, April 11, 2009

Nak buat sangat, buatlah... tapi nantikan....


Sabda Nabi SAW:
"Tidak berleluasa Faahishah dalam suatu kaum sehingga ia dibuat secara terang2an, kecuali akan merebaklah di tengah2 mereka pelbagai penyakit yang mematikan yang belum pernah ada pada kaum2 mereka."
(HR Ibnu Majah dalam Sunan Ibnu Majah)

Puas akoo mencari2 maksud faahishah. Bertanya kepada naqib, ustaz dan merujuk tafsir. Dan dapat akoo simpulkan bahawa faahishah adalah perbuatan keji dan jijik yang melibatkan orang lain. Sebagai contoh: Zina. Jika seseorang itu berzina, maknanya ada orang lain yang melakukannya bersamanya(xkan zina sorang2 kot. Pelik tu!!)

Jika mana seseorang itu mengambil jurusan perubatan, pasti akan terjumpa dengan satu tajuk khusus berkaitan Sexual Transmitted Disease(STD). Bila mana tiba ke tajuk ini, kepalaku hanya mampu menggeleng memikirkan kedahsyatan azab Allah Taala buat mereka yang buat xendah laranganNya ini. Dahsyat sungguh!! Akoo ambil satu contoh: Penyakit Syphilis. Penyakit ini adalah berpunca daripada jangkitan bakteria(treponema pallidum). Ia mempunyai 3 peringkat, primary, secondary dan tertiary syphilis. Dan bila mana seseorang sudah mencapai ke peringkat tertiary syphilis, kesannya sangat dahsyat. Walaupun penyakit itu asalnya dari bahagian kemaluan, namun, bila mana sampai ke tahap ini, saraf2 mula diserang(neurosyphilis), bahkan bagi perempuan yang mengandung, penyakit ini boleh diturunkan kepada kandungannya(congenital syphilis). Lihat bagaimana kesan golongan yang tidak mahu mendengar, ingar dengan larangan Allah Taala. Bukan sahaja menyusahkan diri, bahkan keturunan sendiri.

Kita mungkin pernah mendengar iklan radio yang sangat famous, "Aiman xkesah...". Ya, benar. Memang benar. Anak itu tidak bersalah. Tapi, akibat perbuatan orang tuanya, dia yang menanggung penyakit HIV positive yang merupakan antara penyakit yang selalu kita dengar. Allah Taala ingin ingatkan hambaNya lagi tentang buruk dan jijiknya Al Faahishah ini, dengan dia tidak ilhamkan manusia ubat bagi penyakit ini. Banyak kajian sudah dibuat, namun, yang hanya mampu manusia lakukan, adalah berharap dan si pengamal perubatan hanya mampu cuba mengurangkan kesakitan yang ada.

Akoo ingat2 lupa kata2 Al Qardawi, "Mana mungkin perkara yang haram itu membawa manfaat kepada manusia"(lebih kurang camtu ayat dia). Ya, haram itu adalah ketentuan Allah Taala. Allah yang meletakkan hukum itu agar kita manusia, mesin ciptaannya tidak rosak. Namun, pelik dan menariknya manusia ni, walaupun kadang2 kita sudah tahu sesuatu perkara itu xbaik untuk kita, tapi kita masih melakukannya. Hmm... Apa sebabnya ya? Mungkin dos AMARAN KEBURUKAN itu belum cukup?


Kalau dos tersebut belum cukup, buatlah kalau nak buat sangat. Nak buat secara terang2an? Buatlah... Nak buat pesta maksiat? Buatlah.... Kerana kalau dos amaran tidak mampu mengajar manusia, tunggulah datangnya AZAB Allah Taala untuk mengajar. Pada saat itu, jangan kata Allah tidak adil kerana memberi penyakit yang boleh mematikan kepada diri, tapi, salahkan diri sendiri kerana melakukan perbuatan yang jijik dan keji tersebut. Kerana itu sahaja yang mampu mengajar diri yang serba kepala batu itu. Kalau mendapat penyakit mematikan juga masih tidak mahu bertaubat, maka pengajaran yang paling baik adalah DI SANA nanti. Baru kita akan menangis darah memikirkan kebodohan kita yang sangat nyata.

Inilah logiknya hadis Nabi SAW, yang dikeluarkan 1400 tahun dahulu. Walaupun masih lagi tiada kajian tentang apa kesan zina terhadap kesihatan pada masa itu, namun, Nabi SAW sudah expert tentang perkara tersebut. Jadi, siapa yang mengajar Nabi SAW? Siapa lagi kalau bukan Sang Pemilik Ilmu, Allah Taala. Pengajaran yang kita dapat, jika mahu mendapat ilmu, maka BERBAIKLAH DENGAN ALLAH TAALA, maka Dia akan mengajar kita ilmu yang kita tidak sangka2.

0 comments: