Recent Posts

Monday, April 13, 2009

Alangkah baiknya....


"Hakem, ko ada bagi ceramah ek kat surau semalam?" tanya seorang budak Kristian yang merupakan labmate akoo sewaktu kami sedang menjalani praktikal Pathology.

"Eh, mana tahu? Mana ada ceramah. Tazkirah, peringatan biasa je." balas akoo, pelik tiba2 diutarakan soalan camtu kerana rakanku ini sangat kuat pegangan Kristiannya.

"Xde, dengar suara ko semalam kat luar semalam. O00.. Selalu bagi ek? Tiap2 minggu ke? Bagus rrr..." balas rakanku ini.

"Kalo akoo jadi imam, akoo bagi rrr. Biasa2 je. Eh, haritu pegi Australia tu, kira buat apa ek? Kira conference budak2 Kristian satu dunia rr?", akoo cuba menarik minatnya.

"Ha.. Lebih kurang camtu rr. Untuk youth la. Kita ada buat game, persembahan apa semua, tapi semua aktiviti kira ada kaitan ngan agama camtu la.." balasnya cuba explain kepadaku.

"Hmm.. Bagus ek. Perasan x, sebenarnya, orang yang betul2 pegang agama ni, semuanya ok, dan yang banyak buat hal, orang xpegang agama. Betul x?" akoo cuba bertanya soalan yang kelihatan agak liberal.

"Ha.. Betul lah. Akoo pon nampak camtu." Balasnya. Tetiba ada seorang chinese kacau line, bertanya soalan kepadanya dan perbualan kami berhenti di situ. "Kacau rr beb.." jerit akoo....... dalam hati.. haha..

Seperti yang telah akoo telah dalam tulisan sebelum ni, Kristian sangat kuat di fakultiku. Dan, xboleh dinafikan, dalam keadaan pelajarnya racist, merekalah "hero" dalam menangani masalah ini. Namun, sekali lagi akoo ingin tekankan, akoo sangat KAGUM dengan mereka. Mungkin apabila membaca artikel ini, ramai yang akan kata akoo ini sedikit liberal, dan itulah yang kunantikan! Kritikan yang mampu membuka minda!

Bagi akoo, golongan ini hebat. Pernah kita dengar, apabila ada program2 mereka, ada yang akan menyumbang harta mereka. Bukan sedikit beb.. Kadang2 beribu dan mungkin ada yang mencapai puluh ribu. Cuba kita bandingkan dengan ummat Islam di negara kita, kita dididik bahawa sedeqah itu akan dibayar 700 kali ganda di akhirat kelak, namun, berapa kerat yang sanggup menderma untuk program berunsur Islam? Tabung masjid? 10 ringgit pon sudah dikira besar.... Kroniknya kita!!!

Kemudian, mereka sudah mampu mengatasi sempadan kaum. Mereka mampu bersatu atas dasar Kristian. Ya, inilah yang akoo katakan hero. Saat orang sedang mencari "formula perpaduan", mereka tunjukkan inilah formulanya. Namun, reflect kembali kita. Malaysia sudah cukup untuk diberi gambaran. Islam hanya untuk Melayu. Bukan Melayu seperti dilarang mengetahui soal Islam. Apabila Cina cuba mengenal Al Quran, kita halang, takut2 dia menghina kita. Siapa punya ajaran Islam ini hanya untuk Melayu? Itu bukan Islam yang dibawa oleh Nabi SAW. Tapi itu Islam yang telah dikotori oleh Nasionalis. Kita lihat Kristian, bukan sahaja mampu merentasi sempadan kaum, mereka mampu mengumpulkan pemuda mereka, SATU DUNIA, berkumpul di satu tempat. Kita? Usah bicara soal satu dunia, masih lagi dengan sentimen Jemaah masing2, akoo budak usrah, xmasuk dengan budak tabligh, akoo budak JIM, xmasuk ngan budak Hisbut Tahrir. Malaysia Malaysia la.. Wat apa nak kisah hal Palestin. Kroniknya kita!!!

Dalam soal orang yang masuk Kristian, mereka memang dijaga kebajikannya. Tempat tinggal diberi. Dijaga betul2 sebelum diberi doktrin2 yang seterusnya. Kita pula bagaimana? Jika kita serius dalam soal ini, kenapa masih lagi kedengaran isu muallaf yang tidak dijaga kebajikan? Sehingga ada yang boleh mengeluarkan kata2 bahawa kita HIPOKRIT. Kroniknya kita!!

Mereka berani mengajak kita ke church. Dan mereka mampu menjadikan itu perkara yang biasa. Namun, kita masih lagi diselubungi rasa takut, "ni isu agama, isu sensitif, nanti akoo kena ISA." "Kalau akoo cakap pasal Islam ngan dia, nanti dia lari xnak kawan ngan akoo plak", itulah doktrin yang ditanam dalam kepala kita. Kroniknya kita!!

Astaghfirullah....


Mungkin tulisan ini agak keras dan akoo sendiri pon, buat apa untuk Islam? Dan, kerasnya tulisan ini bukan ingin mengkritik Islam, Islam itu syumul, manual yang terbaik Allah Taala turunkan untuk kita, hambaNya. Tapi, akoo ingin mengkritik "ummat Islam", yang mana telah men"TEMPURUNG"kan Islam. Al Quran tidak dijadikan pembuka jalan, tetapi dijadikan penutup jalan.

Bagiku, kawan2ku yang beragama Kristian ini sangat baik, sesetengah peribadi yang patut ada pada seorang muslim ada pada mereka. Namun, sayang, peribadi diguna pakai oleh Kristian. Akoo mengkhayalkan, alangkah baiknya mereka ini menjadi penggerak dan pejuang agama Allah ini.

Alangkah baiknya.....

0 comments: