Recent Posts

Sunday, May 24, 2009

BENCI tanda SAYANG


"Akoo pelik la... Kenapa la orang Islam sekarang ni. Dengan orang bukan Islam bukan main baik, boleh berbincang sekali. Tapi, dengan orang Islam sendiri, bukan main benci. Kritik sana, kritik sini. Hey... Come on la.. Kita ummat Islam ni adik beradik. La, adik beradik kan, kalo wat silap sket, buat2 xnampak sudah la..."
Pertama kali mendengar ayat di atas, memang relevan. Namun, seperti ada SESUATU...

Memang, akoo amat berpegang kepada ayat "orang mukmin itu tegas dengan orang kafir, tetapi berlapang dada dengan sesama mukmin". Namun, mungkin timbul persoalan, "tegas dengan orang kafir itu bagaimana? Apakah "kafir" yang dimaksudkan? Adakah kita berlapang dada dengan orang mukmin, jika dia buat salah, kita buat2 xnampak? Adakah itu yang dimaksudkan?"

Bagi akoo(kalo salah, tulun betulkan), memang orang Islam perlu bertegas dengan orang KAFIR. Kafir di sini bermaksud orang yang sudah disampaikan mesej Allah Taala dengan sebaiknya, namun, ia masih tetap ingkar dan ingin menentang. Adakah non muslim di Malaysia ini tergolong dalam golongan ini? Ada, tetapi tidak semua, bahkan majoritinya bukan dalam golongan ini. Realitinya, kebanyakan non muslim di Malaysia tidak mendapat gambaran sebenar Islam, mereka hanya nampak ORANG ISLAM yang banyaknya sangat memburukkan Islam. Jadi, golongan ini seharusnya didekatkan dengan lembut, explain pasal Islam dengan sebaiknya kepada mereka. Dunia sudah membuktikan bahawa apabila golongan ini faham Islam, mereka akan tertarik dengan Islam. Elizabeth Wong, Nga Kor Meng. Contoh yang paling baik.


Soal yang kedua, berlapang dada dengan orang mukmin, dalam bahasa mudahnya, cincai kira, atau tutup sebelah mata kalau orang mukmin buat silap. Bagi akoo, memang betul, nak tegur orang, kena jaga hati. Tapi, persoalannya di sini, adakah dengan kita mengkritik atau marah orang Islam apabila dia buat silap itu salah? Bagi akoo, inilah konsep "BENCI tanda SAYANG". Kita membenci perkara yang dibuat, bukan benci kepada individu. Kita benci kerana kita sayang kepadanya, takut2 dia akan terus hanyut dengan kesilapannya. Ini konsep sayang yang sebenar.

Islam tidak mengajar kita, apabila orang Islam buat salah, kita diam dan buat xtahu. Tapi, Islam ajar kita "Addin itu adalah nasihat". Tanda orang sayang kepada kita, apabila dia menegur apabila kita buat salah. Tapi sayang, konsep sayang ini telah disalah tafsir, kerana budaya ini seperti telah diburukkan oleh banyak pihak. Apabila menegur, dikata orang itu nak menjatuhkan martabat kita. Lebih2 lagi pemimpin. Jangan tegur pemimpin, nanti jatuh reputasi. Apa barang beb macam ni? Dan, adakah Islam ajar begitu?

Ayuh bangkit dari tidur! Kita telah terperangkap dengan jerat musuh2 Islam. Mereka bersuka ria menghuru harakan ummat Islam dengan menjadikan teguran sebagai satu kehinaan bagi kita. Kita harus suka kepada teguran, kerana teguran merupakan CERMIN dan MUHASABAH buat diri kita. Bagi akoo, itulah Islam yang kufahami.

4 comments:

Aku said...

emmh...betol2x...=)
thanks...sangat bermanfaat...smoge sy dpt perbaiki diri sy ek...=)

Azharuddin Ya'acob said...

bencinta...

Anonymous said...

raso2 supo x keno tajuk tuh. buleh ko benci org sambil2 sayang dio?

marah/tegur tanda sayang more appropriate title kot. Wallahu'alam

Asy-syahid(to-be) Dr Hakem Al-Bonoti said...

xpe... meme xse wi keno pon tajuk tu.. nok suh ore mikir balik.. kalu ore baco supo ado sumtin wrong nga tajuk ni, ore kritik, baru sedap.. haha...

tapi, keno pehe.. BENCI situ, buke "benci ore", tapi, benci gapo hok dio wat saloh.. tu benci hok maksud tajuk artikel tu.. kalu lagu tu, xkeno lagi? hahaha...