Recent Posts

Sunday, May 31, 2009

Memang pelik....


"Mak, AKU nak gi kedai!" jerit si anak.
"Kasar siot bahasa budak tu. Kurang ajar gila cakap ngan mak camtu!" detik seorang yang mendengar komunikasi tersebut, yang sebenarnya kurang jelas akan situasi sebenarnya.

Uniknya ciptaan Allah Taala. Manusia mempunyai cara mentafsir mereka sendiri. Mungkin berubah2 mengikut suasana di sekililing mereka. Macam perkataan "aku" di atas. Mungkin KASAR atau KURANG AJAR bagi sesetengah orang. Tapi, mungkin MESRA bagi sesetengah yang lain. Setiap kali meeting, akoo akan tergelak sorang2, bila mana kadang2 masing2 bergaduh kerana masing2 punya faham ISTILAH mengikut cara faham masing2. Sebenarnya, mereka mahukan benda yang sama, cuma pemahaman istilah itu berbeza. Jadi, meeting pon jadi panjang. Hahaha. Subhanallah...

Cuba bayangkan, kita sekarang adalah orang yang tidak beraqidah(aethist). Apa pandangan kita terhadap Islam ya?

Mungkin satu perkataan yang dapat dikeluarkan: PELIK. Mungkin korang ada fahaman lain pasal istilah ni, tapi, ini pelik yang akoo fahami.

Mana tidaknya, cuma kita ambil satu ibadah. COntohnya sedeqah. Tak pelik ke, kita taruk duit dalam tabung masjid ke, tabung Palestin ke, bagi kat orang tepi2 jalan ke, sedangkan kita bukan dapat apa pun. Yang dapat, duit habis. Kan lebih baik, kita guna duit tu untuk makan chicken chop ke, beli CD ke. Jadi, orang Islam memang pelik.

Tutup aurat? Lagi2 pompuan. Fuh... Buat apa susah2 nak tutup satu badan camtu? Bagi panas satu badan ada la. Kan senang kalau pakai ikut selesa je, tayang rambut, peha yang gebu, baru orang pandang yang kita ni cantik. Pelik kan?

Puasa? Ni lagi la pelik. Tiba2 xnak makan minum. Buat apa la menyusahkan diri, lapar. Pastu, kalau yang dah berkahwin tu, xpasal2 dah macam xkawin. Ish... Pelik2...

Itulah antara kePELIKan yang bakal bermain di fikiran orang yang tidak beraqidah. Dan, kerana kita yakini kePELIKan inilah, baru kita akan tergolong dalam golongan bertaqwa.

"Kitab itu tidak ada keraguan padanya, petunjuk bagi orang yang BERTAQWA. Iaitu mereka YANG BERIMAN DENGAN PERKARA GHAIB, mendirikan solat dan menginfaqkan sebahagian kurniaan Kami kepadanya."
(Al Baqarah: 2-3)

Kita akan PELIK jika kita tidak percaya kepada yang ghaib. Allah, dosa, pahala, syurga, neraka, malaikat dan sebagainya yang disebut dalam Al Quran dan Hadith(yang xdisebut tu, jangan pandai2 percaya plak, nanti jadilah pula khurafat). Namun, untuk menjadi golongan bertaqwa seperti ayat di atas, bukan sahaja kena PERCAYA, tetapi kita perlu BERIMAN. Jika kita BERIMAN dengan perkara ghaib ini, bawalah ajaran apa sekalipun, Ayah Pin ke, Qadiani ke, Islam Liberal ke, Jangan Ikut Tuhan ke, Black Metal ke, insyaAllah kita tidak akan terpedaya.

Persoalannya, sejauh mana kita BERIMAN dengan perkara ghaib? Jika masih belum beriman, tidak hairanlah kita antara orang yang juga memandang Islam itu PELIK.....

0 comments: