Recent Posts

Tuesday, June 30, 2009

"wahai Sangka, BAIKLAH engkau"...


"Abe, balik mano? KB?" tegur sorang mamat ni depan kaunter tiket bas.

"Hom...." jawab akoo macam nak tak nak, sebab akoo xyakin sangat dengan orang jual tiket bukan kat dalam kaunter ni.

Belom sempat pape lagi, dia dah tulis tiket, tanda nak jugak suruh akoo beli. Akoo dah rasa semacam.

"Be, xpo rr, nok beli..............." akoo cuba mengelak.

Belum sempat akoo menghabiskan ayat, "Jange risau, bas baru. Plat DBC..." mamat tu mencelah.

Dengan rasa berat hatinya, akoo wat kuar duit RM50. Mamat tu dah tersenyum dan bagi balik baki kat akoo RM 10. Hati akoo dah rasa semacam. "Abis RM40 akoo ni..." detik hati akoo.

Xpelah... Akoo cuba meyakinkan diri. Mungkin Allah nak ajar sesuatu akoo hari ni. Cam biasa, sampai petang, bas akan sampai pukul 9.00 malam. So, lepaklah dekat surau untuk solat Maghrib dan Isyak.


(ni gambar awek mana plak? lantak la.. yang penting, nak bagitau, nilah suasana kat Hentian Putra)

Alhamdulillah... Sementara menunggu bas sampai, ada jumpa beberapa orang member. Dapat hilangkan bosan sket. Tiba2, satu "soalan MAUT" ditanya, "Mung naik bas gapo male ni?".

Adus... Beratnya nak jawab. Segan siot nak bagitahu akoo xbeli dekat kaunter. "Akoo punya bas xde NAMA dah.. Dia tulis bas ekspres je.."

"La... Mung beli dengan ULAT ke? Haha... Abis la.. Cuba try gi cari dia. Ada lagi x kat sini. Tah2, kena tipu." usik memberku. Bertambah resah macam ni beb... "Apsal xbeli kat kaunter?" Sambungnya lagi....

"Xtau la. Akoo ni lurus sangat kot. Ore pelawa, payoh nok tolak. Haha..." Balasku nak menyedapkan hati.

Kitorang berpisah di situ memandangkan bas member sudah sampai. Maka tinggallah akoo keseorangan menempuh TARBIAH dari Allah Taala ini. Hehe..

Jam menunjukkan pukul 9.15pm. Bas masih xsampai2. Hati dah panas ni. Memang sah kena tipu ni. Tiba2, nampak sorang mamat dengan tiket yang serupa ngan akoo. Ha.. Ni mesti kes sama ngan akoo ni, kena tipu jugak. Haha...(Tu la.. Sape suruh gelak kat orang, ko nanti mesti lagi teruk punye kena kem...)

9.30pm... Bas xsampai lagi beb. Tiba2, ada brother panggil geng2 yang tiket sama jenis ngan akoo ni pergi tempat lain. Katanya, bas xakan masuk dalam stesyen. So, kitorang kena tunggu dekat luar. "Tempat lain pulak? Apa pulak nak jadi ni...".

"Xpe kem.. Amik pengalaman..." akoo cuba menguatkan hati. Rupa2nya, agak ramai orang yang senasib denganku. Bila ditanya kenapa beli dari "ulat", mereka hanya mendiamkan diri. Tension kot. Kemudian, akoo ternampak satu keluarga cina yang mendapat nasib yang sama; seorang ibu, 2 orang kanak2 lelaki yang masih kecil. "Kasihan sungguh kalau kena tipu ni, akoo xpe lagi, ni satu family ni.." bisik akoo, memikirkan perkara yang bakal berlaku.

Keyakinanku merudum lagi bila mana melihat wajah2 mereka yang menguruskan bas tersebut. Sorang mamat bermuka lesu seperti mat gian. Jam sudah menunjukkan pukul 9.50pm. "Kalau pukul 9.55pm xsampai jugak, akoo kena lari gi cari tiket lain ni"

Tiba2 terdengar suara, "Woi.. Bas tunggu kat bawah weh.." Ye ke ni? Ya, memang dapat dilihat bas tersebut dari situ. "Meh nak tolong angkat barang ni" kata Mamat yang menguruskan bas kepada family cina di sebelahku. Agak berat jugak barang tu.

Astaghfirullah.......

Itu sahaja ungkapan yang mampu dikeluarkan. Akoo dapat rasakan, akoo sedang belajar SESUATU. "Don't judge the book by its cover" kata mat saleh. Akoo rasa sangat bersalah kepada mereka yang menguruskan bas tersebut. Mat gian? Penipu? Nak kebas duit orang?
Orang ingin mencari rezeki dengan cara halal dipandang begini pula. Bila mana mereka mencuri, disalahkan merekakenapa la xcari kerja walhal kerja berlambak kat muka bumi ni. Fikir2kanlah.....
Namun, mungkin inilah PERSEPSI kebanyakan orang apabila berdepan dengan situasi ini. Bukan mudah untuk berbaik sangka apabila situasi ini berlaku. Dan realitinya, HUSNUZON atau BAIK SANGKA bukan mudah. Mungkin mudah ditulis atau disebut2. Namun, praktikalnya, ramai yang gagal. Termasuk akoo. Astagfirullah....

Friday, June 26, 2009

AMAN?


"Kita nak berjuang apa lagi? Malaysia ni kan dah aman, boleh solat kat surau xde orang kacau... Bukan macam kat Selatan Thai kena tembak2." soalku berniatkan provokasi.

Justeru, pegangan peserta groupku nampaknya mula goyah. Ya, provokasiku agak berjaya. Hahaha..
Mungkin inilah doktrin yang tertanam dalam diri ummat Islam di Malaysia. Malaysia sebuah negara yang aman, berbilang kaum. Jadi, Islam tidak relevan dijadikan asas pemerintahan.

Akoo pernah mendengar dari mulut kawanku sendiri semasa di sekolah dahulu, "Ish... Mana logik nak buat hukum Islam kat Malaysia ni. Kita ada Cina, India, tah2 berperang kita nanti. Diorang ni, tu pon xleh pikir ke?" Namun, akoo hanya mampu mendiamkan diri pada masa itu, kerana seperti xtau nak balas apa. Xde ilmu. Tapi, yang penting, jauh di lubuk hati akoo, akoo katakan, "Tak betul statement dia ni"

Jadi, jom sama2 pikir. Dah cukup ke dengan keadaan Malaysia sekarang ni?

Bagi akoo, KEAMANAN yang digembar gemburkan kepada kita adalah tidak benar. AMANkah kita jika jenayah semakin meningkat? AMANkah kita jika anak2 semakin rosak, remaja2 bahkan boleh dikategorikan sebagai kanak2 sudah terlanjur? AMANkah kita, jika luarannya nampak berbaik2, tapi dalam hati kita, membenci mereka yang bukan sehaluan dengan kita, mereka yang bukan satu kaum dengan kita, mereka yang bukan GENG kita?

Jawapannya mudah, AMAN yang mereka maksudkan hanyalah kita tidak berperang senjata seperti di Palestin. Tetapi, hakikatnya, PERANG sedang berlaku. Percayalah.... Negara ini TIDAK AMAN!

Jadi, camne nak aman? Formulanya, sudah diberi oleh Allah Taala. Namun, permainan media dan musuh2 Islam memang hebat. Mereka mampu menjadikan pemikiran kita, "Hukum Islam tidak relevan".

Adakah benar Islam tidak relevan untuk non muslim? Jika ia tidak relevan untuk non muslim, itu bukan ISLAM namanya. Kerana, Islam adalah rahmatan lil 'alamin. Cuma, masalah timbul bila mana ia disalahtafsirkan dan diubahmakna oleh mereka yang hanya mahu menentang.
Nak makan SUP TANGAN? Boleh pergi cari kat Kelantan. Hahahaha...

Orang kuat pegangan Islam ni, tahu nak berperang je. Bom sana, bom sini.. Ish... Pengganas betul....
Inilah doktrin2 yang ditanam oleh mereka. Menjadikan bila sebut Islam, HORROR akan terbayang pada semua yang mendengar. Orang Sikh pakai dia punya kain kat kepala tu takpe, tapi, bila orang Islam pakai serban, "itu orang ekstrim".

Siapa yang akan menghapuskan doktrin2 ini? Siapa yang akan memahamkan orang yang masih berpegang Islam itu GANAS? Siapa yang akan memberitahu kepada orang ramai bahawa FORMULA keamanan yang mereka cari2 selama ini adalah Islam? Siapa? Siapa lagi kalau bukan kita....
"Sebab itu, kita perlu berjuang." akoo menutup perbincangan groupku. Semua hanya mengangguk. Namun, ada yang tertido. Hehe...

Thursday, June 25, 2009

Semuanya Baik~


"Akoo dengar, ada budak first year yang xdatang exam. Dah xtahan dah kot. Give up!" Kawanku memulakan bicara.

"Ya Allah.. Ada ke? Dasat medic ni ek... Mental kena kuat tu. Bukan senang orang nak terima masuk supplement ni. Apatah lagi repeat. Bagi akoo, budak yang repeat ni, memang la dari satu sudut perlu muhasabah dari segi cara belajar, tapi, dari sudut yang lain, KEKUATAN mereka lebih kuat dari kita. Sebab tu, Allah uji camtu. Mereka LEBIH KUAT dari kita!" Akoo membalas.


Akhirnya, settle jugak exam akoo. Alhamdulillah. Boleh sambung menulis. Sekali lagi, akoo dapat merasakan, akoo belajar sesuatu daripada kehidupan ini. Bukan sahaja dari kehidupan sendiri, tetapi, juga dengan kehidupan orang lain.

Pernah dengar kisah idea nelayan Jepun? Macam mana terhasilnya idea yang hebat bagi memastikan ikan yang ditangkap, akan sentiasa segar. Kalau xpenah dengar, meh akoo nak cite sket.

Orang Jepun ni, lidah diorang boleh dikatakan sensitif la dengan rasa ikan ni. So, diorang boleh detect tahap kesegaran ikan. Ikan yang lebih segar mempunyai rasa yang lebih sedap, memberikan harga yang lebih mahal. Jadi, siapa yang dapat menjual ikan yang segar, akan lebih banyak pendapatannya. Tapi, masalahnya, ikan2 ni banyak ditangkap kat laut dalam. So, memang akan masa untuk sampai ke darat. Jadi, si nelayan ni brainstorm la camne nak bagi ikan ni segar.

Kuar satu idea. Simpan dalam peti sejuk. Tapi, still xsegar sangat ikan tu, lidah orang Jepun sensitif beb. Pastu, kuar satu idea lain, kita buat kolam kecik dalam kapal tu. Maknanya, ikan tu akan still hidup kalo sampai ke darat pon. Tapi, kesegaran ikan tu masih xmencapai standard lidah orang Jepun ni. Lantas, keluarlah satu idea lain, dimasukkan IKAN JERUNG kecik dalam kolam kapal tu. Sebab apa? Bila mana ikan jerung tu xada, ikan2 tadi, MALAS NAK BERGERAK. Relax je kan. Xde tekanan katakan. Tapi, bila mana dimasukkan ikan jerung, mereka terpaksa bergerak untuk hidup.

Fahamnya apa? Fahamnya, dugaan akan melahirkan golongan yang kuat. Ya, mungkin ada yang akan terkorban dalam menghadapi dugaan tersebut seperti ikan2 yang dimakan oleh jerung. Namun, mereka yang mampu menghadapi dugaan itu, adalah "cream of the cream". Jadi, kan BAIK dugaan Allah Taala untuk diri kita? Menjadikan kita seorang yang kuat. Ini terbukti dalam sirah. Di mana kita dapat bandingkan kualiti keimanan sahabat yang memeluk Islam semasa awal dakwah Nabi SAW, dengan mereka yang memeluk Islam selepas Islam sudah menjadi kuat. Ternyata, mereka yang lahir dari suasana Islam ditekan itu, sangat hebat SEMUAnya.

Peliknya orang mukmin.... Bila diberi nikmat oleh Allah Taala, mereka bersyukur. Bila diuji, mereka bersabar. Datangkanlah apa2 sekalipun, semuanya BAIK bagi mereka. Kerana orang mukmin, tahu Allah lakukan apa yang BAIK untuk mereka. "Jika gagal itu BAIK bagiku walaupun akoo telah berusaha, maka akoo sedia menerimanya." Mungkin tidak ramai yang sanggup mengungkapkan kata2 ini. Kerana apa? Kerana dunia masih menjadi matlamat utama. Akoo juga masih berfikir panjang untuk menulis ungkapan ini. Astaghfirullah.... Akoo masih lagi TAKUT rupanya. Akoo harus berani!! Jika itu BAIK bagiku, bahkan bukan baik untukku sahaja, tetapi untuk Islam tercinta, maka akoo redha dengan ketentuanMu. Takbir~

Wednesday, June 17, 2009

Masih tidak kutemu jawapan


"Women without her man is nothing"

Bila mana membaca ayat di atas, kemungkinan ada banyak tafsiran. Akoo mendapat ayat ini dalam buku "Life Is An Open Secret: Think About It". Buku yang wajar dibaca oleh semua. Anda tafsirkan bagaimana? Setuju? Tak Setuju?

Mungkin, jika yang membaca itu lelaki, dan membaca dengan rentak "Women, without her man, is nothing", dia akan bangga dengan dirinya sebagai lelaki. Mungkin ada yang terlalu gah sehingga memperlekehkan pompuan. Mungkin, ada pompuan yang membaca dengan rentak ini marah dengan mereka yang mengeluarkan ayat ini. "Hey, come on la... Pompuan boleh hidup la tanpa laki", itu jawapannya. Mungkin, ada sahaja pompuan yang setuju saja kepada statement ini. Low profile kot...

Situasi kedua, ada yang akan membaca dengan rentak, "Women, without her, men is nothing". Lelaki yang membaca dengan rentak ini, mungkin naik baran. "Ape barang... Xlogik langsung statement ni" Pompuan yang membaca dengan rentak ni, mungkin bangga dan agak tersentuh dengan apa yang ditulis. "Ya, akhirnya baru mereka tahu, apa itu WANITA"

Menarik kan? Bermain dengan bahasa dan cara orang berfikir. Tak perlu ubah perkataan, ubah rentak baca je, dah ubah makna. Dan, setiap makna itu, mempunyai pelbagai tafsiran daripada manusia, mengikut cara berfikir mereka masing2. Hehe... Itulah uniknya ciptaan Allah Taala.

Terpanggil untuk respon satu isu yang agak mengganggu pemikiranku. Mungkin agak lewat akoo respon tentang isu ini. Tentang gerakan feminisme. Ya, kerana kecoh satu Malaysia, bila mana diusulkan PENGHARAMAN Sisters In Islam. Akoo tidak mahu bicara soal haram atau dialog lebih baik, kerana anda boleh menilainya sendiri.

Akoo pernah melontarkan soalan, "perlukah wanita menjadi seorang pemimpin masyarakat? Tidak cukupkah sekadar muslimat itu menjadi follower untuk muslimin?" Namun, kebanyakan jawapan yang dibincangkan agak tidak memuaskan hati, jadi, siapa ada pandangan, mungkin boleh lontarkan.

Dalam menjawab isu ini, akoo ada memikirkan beberapa pandangan. Manusia ini punya fitrahnya yang tersendiri. Perempuan juga mempunyai fitrahnya. Nak tahu? Baca buku "Men are from Mars, women are from venus". Fitrah itu meletakkan lelaki sebagai pemimpin kepada perempuan.

Namun, wujud special case, di mana ada wanita yang kepimpinannya sangat menyerlah, dan dia memang sangat hebat dalam memimpin. Adakah golongan seperti ini, seharusnya layak ditabalkan sebagai pemimpin untuk memimpin kaum lelaki yang secara fitrahnya adalah pemimpin kepadanya? Itulah situasi yang mungkin berlaku pada hari ini.

Ada yang berpandangan, kita semua adalah pemimpin. Jadi, nak pilih pemimpin, bukan tengok jantina, pilih siapa yang LAYAK la. Bagi akoo, betul pandangan ini, cuma, LAYAK itu perlu juga dilihat kepada jantina.

Adakah akoo anti-pompuan dengan berpandangan begitu? Tidak! Sesetengah idea daripada SIS pon, akoo agak bersetuju, walaupun xsepenuhnya. Cuma, akoo berpendapat begitu, atas dasar FITRAH atau sifat semulajadi manusia. Perempuan boleh jadi pemimpin, pemimpin kepada sesama perempuan sendiri, pemimpin kepada anak2, pemimpin kepada tempat tinggal. Namun, bila tiba kepada isu perempuan MEMIMPIN MASYARAKAT(termasuk lelaki), bagiku, ada something wrong di situ.

Kerana, bagi akoo, ada sesuatu yang patut kita fikirkan di sebalik PERINTAH Allah Taala, iaitu dalam isu saksi, 1 lelaki=2 wanita.


Mungkin akoo agak jumud pada kali ini. Namun, akoo sangat2 memerlukan cambahan idea daripada semua. Mungkin, BUKAN ISU WANITA DI SINI. Tetapi, sebenarnya, isu LELAKI YANG TIDAK menjalankan tanggungjawab mereka dengan sebaiknya. Siapa tahu......??

Wednesday, June 10, 2009

Filem kontrovesi, kita perhalusi


Bosan2 study, tetiba TERlayan cite ni.. Bagi akoo, cite ni ada maksud yang wajar dikongsi bersama. Nak tahu? Layan dulu... Nanti kita sembang balik.. Walaupun banyak kontrovesi dan xsyar'i, jangan cepat melatah, cuba selami apa yang cuba disampaikan.

Salam melayan....(Sambung study)

Wednesday, June 3, 2009

Tak boleh kahwin?


Setiap perkara yang dilakukan, mesti ada sebabnya. Falsafah baru dalam hidup. "Belajar tinggi2, masuk medic, sebab nanti, boleh dapat duit banyak. Rokok, walaupun tahu haram, alah rilex rrr...baru rock beb, nampak macho sket. Baby menangis, sebab lapar atau pampers dah penuh."

Itu yang dilakukan manusia. Apatah lagi Allah Taala. Setiap benda yang berlaku(atau DILAKUKAN OLEH ALLAH) mesti ada sebabnya. Dan, bila kita mencari dan menjumpai sebab tersebut, Subhanallah akan terpacul keluar dari mulut kita dengan sendirinya. Itulah hakikat kalimah tersebut.

“Diharamkan kepada kamu berkahwin dengan (wanita-wanita berikut): ibu-ibumu, anak-anakmu, saudara-saudaramu, saudara-saudara bapamu, dan saudara-saudara ibumu, anak-anak saudaramu yang lelaki, anak-anak saudaramu yang perempuan, ibu-ibumu yang telah menyusukan kamu, saudara-saudara susuanmu, ibu-ibu isterimu, anak-anak tiri yang dalam pemeliharaanmu dari isteri-isteri yang kamu telah campuri; tetapi kalau kamu belum campuri mereka, maka tiadalah salah kamu mengahwininya. Dan bekas isteri anak-anakmu sendiri yang berasal dari benih kamu. Dan menghimpunkan dua beradik (untuk dikahwini), kecuali yang berlaku di masa lalu. Sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.”
Al-Nisa`: 23

Selepas membaca ayat ini, akoo termenung lagi. Kenapa Allah Taala haramkan kita kahwin dengan saudara susuan? Akoo cuba mencari dan search dalam internet, bertanya pada kawan. Ada yang mengatakan ibu susuan akan rasa keibuan apabila menyusu, rasa feeling seperti ibu sendiri. Jawapan dari kawanku, bila minum susu dari ibu yang sama, akan jadi darah daging kita. Jadi, ia sedikit sebanyak akan menjadikan kita seperti adik beradiknya. Bila mana kawanku menyebut soal adik beradik, terfikir soalan yang kedua, kenapa Allah Taala haramkan kita kahwin dengan adik beradik?

(letak gambar BOTOL susu je la.. Sensitif ni.. hahaha...)

Kajian membuktikan bahawa susuan dengan sistem imun(melawan penyakit) bagi bayi yang menyusu mempunyai perkaitan kerana dalam susu ibu itu mempunyai antibodi dari badan ibu sendiri. Hal ini terjadi khususnya dalam 2 tahun pertama bayi dilahirkan. Jadi, bayi yang menyusu dari ibu yang sama akan mendapat satu sistem imun yang lebih kurang sama dengan bayi yang dilahirkan oleh ibu tersebut. Inilah yang dikatakan, MACAM adik beradik sendiri la.

Sekadar pengetahuan semua, manusia ini punya gen2 yang tersendiri. Dan, ada gen2 yang akan diwarisi oleh keturunan kita. Dan, ada gen yang tidak baik untuk tubuh badan manusia, gen2 penyakit seperti penyakit PKU(phenylketouria), Haemophilia(darah lambat membeku), thalassemia.

Adik beradik punya gen yang diwarisi oleh ibu dan ayah yang sama. Maknanya, ada gen penyakit yang ada pada ibu ayah, ada pada mereka. Mungkin mereka tidak mendapat sebarang penyakit atau disebut pembawa(carrier), namun, jika sesama mereka adik beradik berkahwin, kemungkinan besar, anak mereka akan mendapat penyakit tersebut. Dan, jika ia berterusan, penyakit ini akan terus diwarisi dalam keturunan mereka. Jika mereka berkahwin dengan orang yang bukan keturunan mereka,(tidak ada gen penyakit itu) ada penyakit yang ada pada mereka, xakan diwarisi kepada anak mereka. Fahamnya apa, zuriat kita, akan lebih sihat. Subhanallah.....

Sebab itulah dalam Islam, kita tidak digalakkan berkahwin dengan saudara terdekat dengan kita seperti sepupu. Memang dibenarkan, namun hikmah di sebaliknya, agar zuriat kita nanti, akan lebih sihat insyaAllah. (Jadi, akoo patut cari amoi kot buat bini lepas ni. Haha....)

Bijak sungguh Allah Taala. Tiada yang lebih bijak daripadaNya. Kerana Dia yang menjadikan kita, Dia tahu, apa yang kita kena buat, apa yang kita tak boleh buat. Sebab itulah, kita perlu yakin kepadaNya. Macam mana caranya? Dia sudah menurunkan AL Quran, manual untuk kita, cuma kita yang xnak pakai. Astaghfirullah.....

Tuesday, June 2, 2009

bercakap soal KUASA


Syeikh Ahmad Yasin pernah ditanya, "Sheikh, ko ni dah la buta, lumpuh. Akoo tengok, memang xde ape akoo tengok kat ko. Senang cite, kalo orang jentik pon, boleh tumbang. Tapi, yang peliknya, kenapa musuh2 Islam takut sangat kat ko ek?"(dialog ni akoo ubah bagi ikut gaya bahasa akoo sendiri)

Apa jawab Sheikh Ahmad Yasin? "Wahai anak muda, sesungguhnya akoo telah menyerahkan SELURUH diriku untuk jalan Allah Taala. Tatkala itu, Allah hilangkan ketakutan akoo terhadap musuh2 Islam dan Allah campakkan ketakutan mereka kepada akoo"

Tak tahu kenapa, sejak akhir2 ini, akoo sangat suka berKENAPA. Mungkin sebab dok dalam bilik sorang2 kot. Dan kali ini, akoo berKENAPA lagi.

Bila mana buka internet, tengok iluvislam.com, mymaktabaty.com, akoo lihat, ramai rupanya yang ada kesedaran Islam. Ramai yang sudah membuat blog sendiri dan penulisan mereka rata2 hebat. Ustaz2 pula sekarang sudah berlambak. Yang mendengar ceramah apatah lagi. Maknanya, tahap kesedaran Islam masyarakat di Malaysia makin bertambah. Namun, bila baca berita dan paper, maksiat turut bertambah, malah lagi dahsyat dan sangat2 ramai. Jika kita belajar graf, ia dinamakan berkadar terus. Semakim ramai orang ada kesedaran Islam, semakin ramai orang buat maksiat. Kenapa ya? Bunyi macam xmasuk akal rasanya.

Pikir punya pikir...

Mungkin jawapannya, ramai yang hanya cakap, tapi xbuat a.k.a RETORIK dan HIPOKRIT. Namun, hati orang xboleh dinilai dan ini hanya MUNGKIN sahaja.

Pikir punya pikir...

KUASA! Ya, inilah jawapannya. Sedar xsedar, rupa2nya, dalam kita memberi faham Islam, musuh2 Islam juga melancarkan serangan mereka. Bahkan, bilangan mangsa musuh2 Islam melebihi bilangan golongan yang terselamat. Mana taknya, tv, internet, sukan, ekonomi, undang2, semua mereka kuasai. Satu orang kita berjaya bagi faham Islam, mungkin beribu yang mereka berjaya serang. Ya, mungkin konsep inilah ramai yang kurang faham. Mengatakan Nabi SAW xpenah ajar kita untuk minta2 jawatan atau kuasa. Tapi, sedar atau tidak....


Sabda Nabi SAW,
"Barangsiapa yang melihat kemungkaran, hendaklah ia cegah dengan TANGAN, jika xmampu, dengan lisan, jika tak mampu, dengan hati, dan itulah selemah2 iman"

Ramai yang membaca hadis ini, mengambil langkah, cukuplah akoo cegah dengan hati, at least ada iman. Xbetul beb! Sebenarnya, Nabi SAW ajar kita untuk memiliki kuasa, cegah dengan tangan. Ia sepatutnya dibaca dan dihayati, "akoo perlu miliki kuasa untuk sebar Islam, kalau xmampu, kena cuba dapatkan juga, tapi kalau akoo ni dah hampeh sangat, cegahlah dengan lisan. Tak boleh lagi? Ha.. benci ngan hati cukup rr.. Tapi, tu kira hampeh sangat dah tu. Malu siot"

Cuma, dalam memiliki kuasa, ada lubang2nya. Kerana perjuangan itu, mesti ada ujiannya. Bahkan, ramai yang tidak mengetahui konsep sebenar dalam memiliki kuasa. Nak tahu apa? Nanti akoo sambung... Nak kena study ni, exam dah dekat, nanti kena marah.. Haha... (fulamak.. first time akoo buat artikel macam ada series plak.. Suspen2..)