Recent Posts

Tuesday, September 29, 2009

Ibadah Intelek


Sangat seronok belajar daripada kehidupan. Ya, dengan BELAJARlah, baru kita sedar, rupa2nya cantik percaturan hidup Allah Taala buat kita. Dengan BELAJAR, kita sedar, ada sesuatu Allah Taala cuba sampaikan kepada kita. Dengan BELAJAR, kita dapat tahu apa yang Allah AJAR.

Hari2 yang cukup "tough" untuk akoo. Dengan "blur" yang amat sangat selepas bercuti, memang banyak pengetahuan sebelum ini yang sudah berkarat. Maka, "sindiran" dan "bebelan" daripada lecturer adalah hadiahnya. Itu persepsi akoo pada awalnya. Namun, teringat ayat2 Stephen Covey, "Masalahnya ialah CARA kita memandang sesuatu masalah". Tersedar.... Ya, bukan sindiran, makian, atau bebelan..... Itulah DIDIKAN. Astagfirullah...

Ekpidisi akoo mencari makna intelektual diteruskan. Banyak punya pendapat masing2. Itulah uniknya ciptaan Allah Taala yang bernama manusia ini. Namun, baru kutemu bagaimana Tuhan manusia mengajar hambaNya soal intelektual ini.

Firman Allah Taala:
"Dan tidak Aku jadikan jin dan manusia MELAINKAN untuk beribadah kepadaKu."


Ayat yang cukup famous buat kita semua. Namun, sedar atau tidak, bagi akoo, Allah Taala sedang mengajar kita apa itu "INTELEK". Ya, SEPATUTnya, semua perkara yang kita lakukan sepanjang hidup kita adalah IBADAH. Jika bukan ibadah, xada lain melainkan MAKSIAT atau SIA2. Mudah! Ibadah, maksiat atau sia2.

Bagi peminat "Cinta Sempurna" tentu pakar soal ini. Hehe. Ya, konsep Ibadah tidak perlu disempitkan kepada solat, pergi berzikir di masjid beserta butir2 tasbih sahaja. Semua yang kita buat adalah ibadah JIKA kena syaratnya. Buang air, main internet, keluar makan, drive kereta, berborak etc.

Persoalannya, apa syaratnya? Lillahitaala dan xmelanggar syariatNya. Sebab itu, bagi akoo, konsep ibadah dalam Islam mengajar kita erti intelektual. Ada tujuan dalam berbuat sesuatu, iaitu "Lillahi Taala" a.ka. kerana Si Dia, Allah Taala. Cantiknya Islam..... Namun, ia cantik bila mana ia bukan sekadar terbuka, tetapi ia meletakkan BATASnya. Nak buat apa pun boleh, tapi kena jaga BATAS dia. Benda yang Allah Taala larang, bukan ibadah namanya. Itu maksiat. Mencuri contoh yang baik.

Bila menjumpai jawapan ini, akoo menepuk dahi. Heh! Puas akoo mencari jawapan. Rupa2nya dah lama Si Dia sudah berhujah. Jadi, sepatutnya kita cukup pelik, jikalau ummat Islam bukan ummat yang intelek. Mana silapnya? Muhasabah buat kita bersama.

1 comments:

SyAhmaN said...

perkongsian yang baik.. =>
teruskan menulis hakem..