Recent Posts

Sunday, September 27, 2009

intelektual vs hedonisme


Seronok berborak dengan sepupuku. Akoo bertanyakan soal ideaku ingin membawa satu "gelombang intelek" di universiti. Dan, dia memberikan pendapat dan pengalaman di universitinya sendiri.

"Nak buat perubahan buleh... Tapi, jangan terlalu drastik. Nanti budak2 ni benci."

"Budak2 ni tahu, yang nak dibuat ni benda baik, tapi, kalau dah tetiba semua benda "HARAM" dan xboleh buat, xmengamuk budak2?" katanya, tanda tidak bersetuju dengan pihak persatuan Islam di tempatnya yang mengharamkan battle of the band.

"Nak kata budak ni dah benci sangat kat diorang ni, sampai sticker Say No to bonceng tu, semua beli lekat kat motor. Tapi, yang lagi lekat, lagi tunjuk nak bonceng. Haha.. Protes betol budak2 ni. Sampai semua yang persatuan Islam ni buat, xde apa yang betul."


Itulah sedikit sebanyak pemikiran budak2 muda di Universiti sekarang. Ramai menyalahkan anak2 muda kerana xada budaya membaca. "Inikah taraf mahasiswa yang memasuki universiti? Hanya belajar secara "exam oriented"? Golongan inikah yang akan mewarisi pentadbiran negara pada masa akan datang?", kata2 dari golongan yang risau akan status mahasiswa masa kini.

Semua sedar akan kepentingan ilmu. Bahkan, bagi golongan "pejuang Islam", sudah tentu memakai dalil ayat pertama Allah Taala ke Nabi SAW.. "Iqra'!". Namun, bila mana hedonisme sudah menjadi satu culture atau budaya golongan muda, apa yang seharusnya kita lakukan? Terus memprotes dan meng"HARAM"kan segala2? Jika itu tindakan kita, nantikan lebih ramai lagi golongan yang diperihalkan oleh sepupu akoo itu.

Islam tidak menghalang ummatnya untuk berhibur. Namun, ada batasnya dan masalahnya yang selalu kita hadapi dalam kebanyakan perkara dalam hidup ialah macam mana nak seimbangkan hiburan kita itu agar tidak melampaui batas. Sebagai contoh, manusia perlu makan, tetapi manusia perlu tahu setakat mana dan apa yang perlu dia perlu makan agar tidak memberi kesan buruk kepada tubuhnya sendiri.

Setelah membaca bab2 awal buku 7 Habits, pada akoo, masalah ini mungkin boleh diBETULkan, bermula dengan kita yang "tidak mahu" berhibur ini sendiri. Hehe.. Baru akoo sedar, bahawa, istilah intelek dan ilmu itu sendiri sudah disempitkan. Orang yang intelek ialah orang yang tahu isu2 semasa, membaca buku2 ilmiah(bagi mereka) dan sewaktu dengannya. Walhal, orang yang menghayati seni gitar dan tarian, bagi akoo, adalah orang yang intelek. Orang yang sanggup berkorban, berfikir untuk meMOTIVASIkan kekasih adalah orang yang intelek. Peminat2 movie yang dapat belajar sesuatu daripada movie tersebut adalah orang yang intelek.

Kerana.... bagi akoo, ilmu Allah Taala itu maha luas. Intelek ialah ilmu Allah Taala yang bermanfaat buat kita. "Ya Allah, kurniakanlah kami ilmu yang memberi manfaat..." Amin.....

0 comments: