Recent Posts

Thursday, September 10, 2009

Nak JADI macam siapa ya?


Entah kenapa. Sekali lagi akoo melayan "Ayat ayat Cinta". Dan, kali ini beserta subtitle. Alhamdulillah... Akoo lebih memahami jalan cerita dan mesej yang cuba disampaikan. Seperti kali pertama akoo melayan cerita ini, memang cerita ini menaikkan rasa ingin berkahwin! Hahaha.. Tapi, bagi akoo, akoo sangat tersentuh dengan statement banduan dalam penjara dan statement Maria pada akhir cerita.
Lebih kurang kata2 si banduan apabila si Fahri xdapat terima kenyataan yang ujian ke atasnya sangat berat, "Sedarlah... Allah sedang berbicara denganmu. Allah sedang mengajarmu erti SABAR dan IKHLAS."
Statement Maria pula yang menyentuh hati akoo, "Kini akoo sedar, bahawa MENCINTAI dan PERASAAN UNTUK MEMILIKI itu adalah 2 perkara yang berbeza."
Renung2kan....

Secara peribadi, akoo amat mudah mengagumi orang lain. Sebagai contoh, akoo selalu melihat naqibku sebagai seorang yang hebat, dan dengan itu akoo akan cuba sedaya upaya untuk menCONTOHi apa yang baik darinya.

Akoo juga mengagumi Tok Guru Nik Aziz. Dan, rasanya, bukan akoo seorang yang punya rasa kagum dengan insan ini. Mana taknya, pergi mana2, xkisah apa2 function, dengan muslim atau non muslim, mulutnya takkan pernah lari daripada cerita tentang Islam.

Namun, pernah sekali naqibku mengutarakan soalan kepadaku, "Kalaulah diberi pilihan enta untuk jadi Nik Aziz ke, Anwar Ibrahim ke, hatta Saidina Ali ke, mana satu enta pilih?"

"3 tu je ke? Kalo orang lain xboleh?" akoo membalas.

"Terpulang...." balasnya. Tapi, pertanyaan itu akoo akhiri dengan membisukan diri kerana akoo tahu ada something yang dia cuba sampaikan.

Setiap manusia punya keUNIKan dan kelebihan mereka sendiri yang mungkin tidak ada pada orang lain. Masing2 lebih mengenal diri masing2. Cuma, kadang2 kita terlalu ingin MENJADI ORANG LAIN menyebabkan keunikan yang ada pada kita tidak digunakan. Jika kita meletakkan akoo nak jadi cam Nik Aziz. Jadi, semua pasal dia kita tiru. Akhirnya, bukan sahaja kita tidak dapat menCONTOHi tokoh tersebut, bahkan kita tidak menggunakan apa sebenarnya yang ada pada diri kita.

Sebab itu, sirah Nabi SAW cukup mengajar. Lihat sahaja kepelbagaian watak para sahabat. Islam tidak mengajar ummatnya untuk menjadi stereotype. Tapi, Islam mengajar kita, macam mana dengan kelebihan yang kita ada itu, kita dapat gunakan untuk kita tegakkan kebenaran di muka bumi Allah Taala ini.

Namun, bukanlah beerti kita xboleh menCONTOHi orang lain. Sangat2 digalakkan menCONTOHi orang yang hebat, namun bukan meNIRU segala apa yang mereka lakukan.

"Xpayah jadi sape2.. Cukuplah enta jadi enta SENDIRI" balas naqibku. Akoo hanya mengangguk dan tersenyum.

0 comments: