Recent Posts

Tuesday, October 27, 2009

bukan BEKAS di hati


Negara dikejutkan dengan luahan Nik Aziz tentang EGM dan keperluan menukar pimpinan. Akoo tidaklah terkejut sangat, tetapi dalam hatiku dapat merasakan, "Tok guru dah xtahan sangat dah ni, habis kena geng2 ni. Mesti xsenang duduk ni."

"Nik Aziz bukan maksum"

Statement ini merupakan statement yang agak menyentak akoo. Ya, akoo amat mengagumi tokoh ini. Dan, adakah sampai akoo meletakkannya "maksum" seperti yang dirumuskan oleh statement ni? Jauh akoo merenung..... Namun, ternyata statement ini benar, namun akoo bukanlah menilai tokoh ini atas dasar itu.

Sudah banyak peristiwa yang akoo lihat, mereka2 yang sangat berpengaruh dan sangat dihormati, apabila melakukan sesuatu "PERUBAHAN", maka ramai yang akan menghentam. Orang yang dulunya dihormati, mula menjadi orang yang dimaki. Namun, ramai yang mengambil sikap meMAKI itu, tidak mengambil rasional atas tindakan tokoh tersebut, bahkan ramai yang hanya terpengaruh dengan apa yang "orang kedai kopi" atau "pandangan orang lain" yang tidak bersetuju.

Namun, biasalah.... BETUL hanyalah satu perasaan yang merasakan diri mereka betul. Nak tahu siapa betul, rujuklah kepada Yang Maha Betul. Sebab itulah, Allah Taala minta kita bukan sekadar mendengar dan mengikut membabi ubuta (mencarut tu.. ganas giler akoo ni). Apa Allah Taala kata?

"Wahai orang-orang yang Beriman, apabila datang seorang fasiq dengan membawa suatu berita maka periksalah dengan teliti agar kalian tidak menimpakan musibah kepada suatu kaum karena suatu keBODOHan, sehingga kalian menyesali perbuatan yang telah kalian lakukan" (al-Hujurat:6)


Persoalannya, macam mana kita nak tahu orang yang bawa beri itu adalah "fasiq"? Hatta ustaz2 yang ada pada akhir zaman ini pun, barangkali(akoo ulang, barangkali) ada yang fasiq. Bahkan, akoo yang menulis ini pun, MUNGKIN tergolong dalam golongan fasiq(nauzubillah), kerana asyik melakukan dosa yang bukan kecil. Astaghfirullah....

Sebab itu, bagi akoo, apa yang Allah Taala cuba sampaikan ialah kajilah dan selidiklah setiap perkara yang kita ketahui. Lebih2 lagi perkara yang melibatkan kemaslahatan ummah. Fikirlah dengan hati yang dingin tanpa sentimen mana2 pihak, letakkan Allah di hadapan, maka kita akan ketahui jawapannya.

Mungkin ada pro dan kons tindakan Nik Aziz terbabit. Kerana kalau ia bukan dari Nik Aziz, kesannya tidak akan mampu jadi seperti sekarang. Hehehe... Nilailah dan kajilah atas pemikiran anda sendiri tanpa mana2 sentimen. Cuma, penilaian akoo, akoo bersetuju dengan tindakan Nik Aziz terbabit yang tidak meletakkan "BEKAS" ,tetapi Islam di hati.

"PAS ko, PIS ko, PUS.... ikot la namo gapo.. Yang penting, perjuang Islam"

0 comments: