Recent Posts

Friday, October 9, 2009

MEMBERI itu PELIK dan BODOH


"Mana korang dapat duit banyak2 ek buat majlis ni? Kitorang xpayah bayar pape ke makan semalam?" seorang non muslim bertanya kepada akoo.


Soalan ini bukan yang pertama kali akoo dengar daripada mulut non muslim yang agak pelik dengan "projek" atau majlis yang kitorang anjurkan. Bahkan, bukan sahaja daripada non muslim, kawan2 sendiri pun pelik, "mana korang dapat duit ni?", itulah soalan standardnya.

Jikalau projek yang melibatkan pihak atasan, sudah tentu ada yang pandang slack, takut2 "orang atas" bagi duit lebih kat sesetengah projek. "Oh.. projek orang Melayu bagi banyak pulak sumbangan..." mungkin inilah pandangan mereka yang jiwanya masih kuat dengan semangat perkauman.

Firman Allah Taala:
Dan ingatlah ketika Tuhanmu memaklumkan, "Jika kamu bersyukur, maka Kami akan tambahkan nikmat ke atasmu, dan jika kamu kufur, maka sesungguhnya azabKu amat pedih"... (Ibrahim:7)


Inilah rahsianya. Tentu semua masih ingat apabila kita pernah dikecohkan dengan "lakonan" Nik Aziz dalam 15malaysia.com dalam filem pendeknya, "The Tree". Bagi akoo, kata2 Nik Aziz dalam filem pendek tersebut sangat "power". Ya, soal tanaman dan sedeqah. Dan, akoo lebih minat untuk berborak soal sedeqah.(sape xtengok lagi, boleh la bukak 15malaysia.com)

Orang yang tidak beriman dengan "perkara ghaib" SUKAR untuk menerima sedeqah dalam hidupnya. Apa yang akoo dapat dengan bersedeqah? Duit habis? Bagi kat orang lain? Bahkan, apabila mendengar kisah2 para sahabat yang sanggup menggadai segala harta mereka untuk Islam, sudah tentu bisa memeningkan kepala mereka. Kan bodoh tu? Duit kita habis, orang lain pakai, kita kurang duit belanja, xpasal2 orang lain dapat duit kita. Itu BETUL jika difikir HANYA dengan LOGIK. Ya, jika difikir dengan logik, memang orang yang bersedeqah ni BODOH! Hehehe.. Jangan marah ye..

Sebab itulah dalam artikel lepas, akoo pernah menulis orang yang paling bijak adalah orang yang PALING INGAT MATI. Kenapa? Sebab bila mana seseorang selalu ingat mati, dia akan melabur. Melabur dengan saham yang sentiasa naik walaupun kita dah mati. Mesti dah selalu dengar kan? Doa anak yang soleh, ilmu yang bermanfaat, dan SEDEQAH JARIAH.

Jika mahu difikirkan secara logik sains, jika kita sedeqahkan hatta separuh kurma sekalipun untuk orang lain makan, bukankah makanan itu akan jadi darah daging manusia terbabit. Entah2, siapa tahu kuasa Allah Taala, selagi mana nutrisi tamar itu berada di dalam tubuh manusia tersebut, dan digunakan, selagi itu Allah Taala kurniakan pahala kepada kita. Siapa tahu? Allah Taala telah mengurniakan banyak jalan untuk kita buat pahala, kita sahaja yang xnak.

Jadi, walaupun si logik berpendapat bahawa orang yang banyak bersedeqah adalah BODOH, sebenarnya, merekalah yang "kurang pandai", kerana YANG MAHA PANDAI dah bagitahu orang yang bersedeqah adalah orang yang PANDAI.

"Xpe.. xpayah bayar. Kitorang pakai duit yang dalam tabung derma yang kitorang selalu edar dekat lecture tu." balas akoo.


Selamat bersedeqah~ Latih hati untuk MEMBERI~

0 comments: