Recent Posts

Tuesday, October 6, 2009

puas...

Teringat kata2 Dr Zakir Naik(gambar sebelah kanan), apabila ditanya tentang kenapa beliau mengucapkan "tahniah" kepada golongan aethist. Jawab beliau,
"Akoo ucapkan tahniah kepada mereka kerana mereka telah mengakui bahagian pertama dalam syahadah, iaitu "La ilaaha" yang bermakna TIADA TUHAN. Jadi, tugas akoo sekarang hanya perlu membuktikan bahagian kedua syahadah iaitu "illallah", MELAINKAN ALLAH. Mereka yang tidak aethist, dan tidak menganut agama Islam, akoo perlu sucikan dahulu pemahaman mereka tentang konsep Tuhan yang sebenar, barulah akoo dapat bawakan mereka kepada konsep Keesaan Allah."


Fuh... Mamat ni kalo berhujah memang A. Akoo cukup respect. Ya Allah, Kau bantulah akoo dalam berhujah menyampaikan mesejMu. Amin....

Benar. Cuba kita renung kembali. Banyak orang yang masih "beragama" atas skop "agama keturunan". Mereka tidak tahu pun KENAPA mereka menganut agama tersebut. Baik Islam, Kristian, Buddha, Hindu atau lain2. Akoo ulang... Banyak, tapi tidak semua. Bagi akoo, golongan aethist adalah golongan yang mencari dan mempersoalkan, apa itu KEBENARAN. Orang2 ini, apabila mereka memeluk Islam, sudah tentu, aqidah mereka cukup mantap, kerana mereka FAHAM apa yang mereka IMANI.

Jadi, nasihat akoo buat mereka yang mempunyai sahabat2 yang free thinker, banyak bertanya tentang soalan2 yang kadang2 kita tidak pernah terfikir, golongan ini perlu dirapati kerana MEREKA ADALAH MUTIARA jika dengan izinNya mereka memeluk Islam.

Hidup akoo kini, memang xdapat lari daripada pergi ke ward hospital. Pelbagai karenah pesakit telah akoo jumpa. Yang menariknya, sudah banyak kali di"reject" untuk memeriksa mereka kerana majoritinya sudah ramai pelajar lain yang telah memeriksa mereka. Walaupun begitu, akoo cukup "PUAS" apabila bertemu dengan mereka.

Mungkin xdapat bertanya soalan, buat pemeriksaan dan sebagainya seperti kawan2 lain(kena banyak practice lagi ni). Namun, MENDENGAR keluhan, cerita, sejarah, nasihat mereka sudah cukup bagiku. Hanya mendengar.

Banyak kali juga, akoo datangi pesakit dengan keadaan mereka BARAN akibat terlalu ramai pelajar datang bertanyakan soalan yang SAMA, buat pemeriksaan yang SAMA, namun, penyakitnya kekal begitu. Akoo tidak terus "blah". Tetapi, terus mendengar apa keluhan mereka. Last2, mereka mula SEJUK. Bahkan, bukan sahaja dapat bertanya, sepenuh kerjasama diberikan untuk dibuat pemeriksaan.

Seronok dapat belajar mengenal sifat manusia. Dan, akoo akan terus belajar dengan kehidupan ini. Bukan hanya kehidupan sendiri, juga kehidupan orang lain. Nak join sama? Jom....

"Yela... Ko kesian2 kat orang pun, jangan xtraining langsung wat PE tu. Biar dengan ko kesian kat orang, tapi, ko still bleh wat examine dia."
Nasihat kawan akoo. Hehehe...

0 comments: