Recent Posts

Wednesday, October 28, 2009

Tak payah banyak pahala sangat


"Katakan kebaikan itu dinilai 100%. Pakai tudung tu hanya small proportion.. lebih kurang 5%. Dan lebih baik akoo kejar benda yang lagi besar(peratus lagi besar), cam jadi orang yang baik hati, hormat mak bapak, belajar sampai berjaya, sembahyang, puasa.... semua benda tu bagi akoo sumbang 70%. So, ok rr tu. At least dapat 70%. Xpayah 100% pun xpe..."


Kata2 ini akoo dapat daripada seorang kawan, dia bertanyakan soal method untuk menghadapi situasi ini. Akoo tidak terus menjawab, kerana memberi peluang kepadanya untuk berfikir sendiri, kerana bagi akoo, dakwah itu seni dan praktikal. Orang yang menghadapi lebih mengetahui situasi.

Tudung. Satu isu yang cukup hebat diperjuangkan. Mentaliti orang Malaysia, orang perempuan mesti "pakai tudung". Namun, akoo lebih suka dengan istilah "tutup aurat". Kerana, bila sebut soal tudung, seperti golongan hawa sahaja yang di"highlight"kan. Walhal, yang lelaki, yang mendedahkan pusat dan bulu peha berapa ramai beb? "Akoo bengkek betol tengok pompuan xpakai tudung ni. Bajet cun rrr", kata seorang mamat berseluar pendek dengan selambanya. Mentaliti... oh mentaliti.

Bagi akoo, ini bukan soal tudung. Dan, bukan setakat soal menutup aurat. Tetapi soal bagaimana masyarakat kita memandang "perintah dan larangan Allah Taala." Ya, bagaimana. Mereka TAHU soal apa "perintah dan larangan" itu. Namun, soalnya, bagaimana kita memandangnya.

Sebab itu, kita perlu berbalik kepada soalan yang paling fundamental. Kenapa akoo perlu ikut perintah Allah? Atau, bahasa lebih mudah lagi, kenapa ikut Islam ek? Akoo percaya, ramai yang akan termenung jauh memikirkan ayat untuk soalan ini, ataupun, tergagap2 untuk menjawab, tanda tidak yakin dengan jawapannya. Inilah komplikasi IMAN TAQLID(beriman kerana ikut orang). "Mak ayah akoo Islam, jadi akoo Islamlah", jawapan mudah.

Mungkin ada yang akan menjawab, "la... nak masuk syurga la... Wat apa yang Allah Taala suruh, dapat pahala, dapat masuk syurga". Hmm.. jawapan ini sudah lulus peringkat pertama, kerana orang ini PERCAYA akan perkara yang ghaib. Namun, mungkin belum YAKIN.

Kenapa akoo berkata demikian? Kerana bila mana seseorang itu YAKIN dengan perkara2 ghaib, mana mungkin ada mentaliti "akoo wat baik sikit2 jela, dapat masuk syurga paling bawah pon ok what? Xperlu target untuk syurga firdaus". Atau "alah... wat dosa sikit je.. Masuk neraka kejap je.. Asalkan beriman, lepas tu dapat masuk syurga balik kan?". Inilah simple minded yang sedang membarah di kalangan kita, tidak sedar bahawa "tiket" ke syurga bukanlah semudah itu.

"Allah kan Maha Pengasih. Dengan 70% kebaikan yang akoo buat, xkan la Allah nak masukkan akoo dalam neraka jugak?" Inilah soalan akoo jangkakan akan diajukan.

Jika akoo dalam keadaan itu, akoo hanya akan menjawab, "ko rasa camne? Nabi kata, akhir zaman ni xramai tau dapat masuk syurga. Dan, kalo tengok sekeliling kita ni, cam ramai je lagi baik dari kita. So?"

Kadang2, perlu timbulkan rasa "gerun" bagi menyedarkan sebilangan golongan.

~Ini sahaja yang mampu akoo fikirkan. Dan, mungkin, jawapan ini tidak sesuai untuk situasi yang berlaku kepada kawanku. Tapi, xpe.. Akoo hanya memberi idea. Praktikalnya adalah mereka yang berdepan dengan situasi.~

1 comments:

Anonymous said...

ada satu lagi "hikmah" yang Allah sembunyikan dalam perkiraan maths. contohnya bab menutup AURAT. ALLAH tak pernah kata jika seseorang itu tutup aurat sikit maka skornya pun sikit @ kurang@x dapat markah penuh, tapi ALLAH kata AURAT ini,buka SIKIT pun jumlahnya tetap KOSONG...itulah yang perlu difahami oleh seluruh muslimin dan muslimat sekalian alam.