Recent Posts

Monday, December 14, 2009

KeTUANan


Agak riuh satu negara bila isu BTN dipersoalkan. Akoo hanya mampu tersenyum bila mana membaca hujah2 mereka yang cuba mempertahankannya. "Lain makan nangka, lain kena getah". Namun, jangan risau.... Tiba masa, Allah Taala akan dedahkan juga siapa yang makan nangka itu. Itulah yang mampu akoo simpulkan dalam isu ini.

Sejujurnya, akoo, sebagai orang yang ditakdirkan Allah Taala dilahirkan sebagai orang Melayu juga kadang2 terkesan. "Tanah ini nenek moyang kita punya." "Orang yang mempersoalkan ketuanan Melayu adalah orang yang tidak belajar sejarah". "Mereka kena sedar mereka dulu dibawa ke sini". Itulah yang diajar. Di sekolah dulu pun, akoo masih ingat, subjek sejarah ada mengulang kata2 yang sama.

Bagi mereka yang "bukan Melayu" pula, selalu kedengaran. "Melayu ni malas, xboleh percaya." "Kita ni nama je rakyat Malaysia, tetapi apa yang kita ada?" "Diorang senang2 boleh masuk U, senang2 dapat biasiswa, senang2 dapat pertolongan, kita yang susah ni camne? Jahanam punya itu Melayu"

Memang dahsyat sang penjajah. Walaupun setengah abad dah tinggalkan kita, namun agenda mereka masih lagi berjaya kerana kita terus terjajah. Anda boleh buka balik buku sejarah, kenal kembali, siapa sebenarnya penjajah ini. Setelah mengenal mereka, anda akan faham apa yang akoo maksudkan.

Si Pemakan Nangka itu terus menipu. Duit rakyat dibahagikan sesama mereka. Kemudian, bagi menutup kesalahan mereka, dihebohkan kepada orang kampung, bangsa lain cuba nak ambil tanah kita. Bangsa lain cuba "lawan tokey". Bangsa lain xsuka kita. Maka, bangsa lainlah yang kena getah itu. Rakyat yang selalu ditanam pemikiran begitu, terus percaya. Kita dalam bahaya. Kita perlu pertahankan tanah kita. Kita perlu pertahankan keTUANan kita.Celaka sungguh kau wahai Pemakan Nangka!!

Sedarlah... tidak ada penyelesaian melainkan Islam, bukan Islam Nasionalis. Tetapi Islam yang tidak mengenal warna kulit, tidak mengenal keturunan, tidak mengenal bangsa. Kembali kepada Islam, nescaya, jurang kemiskinan mampu dikurangkan. Kembali kepada Islam, tiada lagi sengketa perkauman. Kerana, Islam itu ADIL. Membantu yang MEMERLUKAN, bukan membantu KRONI.

Dalam Islam, kita bukan TUAN. Kita, adalah HAMBA. Kerana, kita diajar oleh "Tuan alam ini",
"Tidak aku jadikan Jin Dan Manusia melainkan untuk mengABDIkan diri kepadaKu"

0 comments: