Recent Posts

Tuesday, January 5, 2010

kePERLUan


"Ibnu Sina adalah seorang yang mengikuti perkembangan zaman. Dan, akhirnya dia dapat mencipta inovasi sendiri yang menjangkaui apa yang ada pada zaman tu" pesan seorang doktor, yang merupakan "naqib baru" akoo.

"Masalah kita sekarang ialah, kita ingin mencapai sesuatu yang besar dan tinggi, namun, kita masih bertindak seperti orang zaman 20 30 tahun sebelum ni. Jadi, kita perlu jadi seorang yang up to date dengan zaman kita dahulu, untuk mencipta apa yang menjangkauinya." sambungnya lagi.

"So, macam sekarang, lihat kePERLUan kita, seperti internet, facebook, blog2, laptop dan lain2. Kalau internet xde kat kolej, andai kata kita melihat itu merupkan satu kePERLUan kepada kita untuk mengikuti perkembangan zaman, maka kita perlu ada benda tu. Sekarang dah ada handset yang ada 3G dan wifi. Belilah... Duit biasiswa ada buat apa?" lontarnya tanda mengstimulasi kami untuk berjiwa besar. Akoo hanya mampu tersengeh sambil membelek2 handset akoo yang hanya mampu menaip SMS dan call. Hehehe...

Usrah pada hari itu, agak membuka minda akoo yang agak "old school", tu bahasa orang putihnya, bahasa kasarnya "jumud". Kadang2, kita terlalu menilai sesuatu perkara berdasarkan harganya. Disebabkan harganya mahal, maka kita lebih rela memilih untuk tidak memiliki benda tersebut. Dan, pada masa yang sama, jika harganya murah, kadang2 kita memilih untuk memilikinya walaupun ia bukanlah satu keperluan bagi kita.

Ya. KePERLUan. Secara teorinya, mungkin mudah untuk mendefinisikan istilah ini. Namun, secara realiti, mungkin agak sukar. Tetapi, akoo amat terkesima dengan "jiwa besar" yang diajar oleh naqib akoo. Kerana, ILMU ITU SEMEMANGNYA MAHAL.

Sabda Nabi SAW,
Jika kamu mahukan dunia, hendaklah kamu berilmu, jika kamu mahukan akhirat, hendaklah kamu berilmu, jika kamu mahukan kedua2nya, hendaklah kamu berilmu.


Perkembangan ilmu di tempat kita sudah tentu agak ketinggalan. Orang negara lain sudah lama membenarkan non muslim menggunakan nama Allah, perbincangan2 sudah lama dibuat, namun, kita masih lagi berdebat soal ini. Ditambah pula dengan "dunia tanpa sempadan", dalam satu saat, berjuta2 maklumat baru boleh didapati hanya dengan menggunakan hujung jari.(ayat standard.. haha..)

Jadi, isunya ialah kita terlalu "berkira2" dengan ilmu. Namun,"cincai kira" dengan perkara yang bukan kePERLUan. Sebab tu, nak beli buku, rasa macam rugi. Nak beli P1wimax untuk baca berita, tengok2 jurnal baru2 ke, rasa rugi. Tapi, bila nak beli untuk main game online, kita rasa "murah". Fahamnya apa? Fahamnya, kita masih xdapat melihat betapa MAHAL dan BERHARGAnya ilmu itu.
Justeru, "cincai kira"lah dengan ilmu, dan cuba berkira2 sikit dengan perkara yang kurang faedahnya. Bukan xboleh. Tapi, kena kedekut sikit. Akoo pun kaki DOTA jugak. Ish3...

Sama2 fikirkan ayat surah al-fatihah yang selalu kita baca:
"Ya Allah, tunjukkanlah kami jalan yang lurus(kePERLUan).... Iaitu jalan orang2 yang engkau telah bagi petunjuk, dan bukan jalan orang yang dibenci dan orang yang sesat"

0 comments: