Recent Posts

Saturday, January 9, 2010

Waspada


Melihat status facebook kawanku yang pening dengan isu yang melanda Malaysia, dengan politik kotornya, perkaumannya, isu Allahnya, jet enjin hilangnya... Akoo kadang2 agak kasihan bagi mereka yang hanya tahu perkara secara "surface". Mereka xtahu apa sebenarnya di sebalik kejadian2 terbabit. Maka, dengan ini, lahirlah golongan2 yang menolak politik, golongan yang "non-particant", kerana bagi mereka, semua pihak dalam hal ini adalah SAMA. Pihak ni kata yang pihak tu jahat, pihak tu kata pihak ni jahat. "Jadi, lebih baik akoo xjoin mana2 pihak, lantak diorang nak buat apa", fikir mereka.

Dahsyat. Serangan amat dahsyat. Sebab itu, bagi mereka yang nak menegakkan Islam dalam jalan ini, perlu "BIJAK" dalam tindakan, agar tindakan xmakan diri. Dan, satu perkara penting yang selalu kita lupa, walau apa pun rancangan jahat daripada musuh2 Islam, Allah tetap memelihara agamaNya. Cuma, sejauh manakah kita meminta dan berharap kepadaNya? Tepuk dada, tanya diri.

"Ultra Kiasu". Itulah istilah yang dikeluarkan oleh saudara Ridhuan Tee dalam MIngguan Malaysia(dah seminggu, tapi baru nak respon) yang akoo baca tempoh hari. Hebat. "Lebih Melayu daripada Melayu". Itulah respon bersahaja yang akoo dapat daripada kawan akoo apabila berborak soal ini. Hehe...

Tidak berniat untuk menyerang peribadi mahupun menyanggah apa yang beliau tulis. Itu pandangan beliau. Bahkan, akoo amat mengagumi tokoh ini. Seperti golongan perintis Cina Muslim di Malaysia, yang dikatakan "Tanah Melayu" ini.

Walaupun begitu, ia xmenghalang akoo untuk bercanggah pendapat dengan beliau. Ya, mungkin ada benarnya. Golongan yang dikatakan "Ultra kiasu" oleh beliau, MUNGKIN ada udang di sebalik mee. Mereka bilang mereka ingin jadi seperti Umar Abdul Aziz, mereka berhujah dengan Al-Quran, tetapi sebenarnya, MUNGKIN, akoo ulang, MUNGKIN ada perancangan jahat mereka.

MUNGKIN(sekali lagi), saudara Ridhuan dapat menilai hati budi mereka, kerana beliau adalah daripada kaum yang sama. Namun, akoo lebih suka memegang, siapalah kita untuk menilai apa yang ada dalam hati manusia. Bahkan, Nabi SAW sendiri apabila ditanya kenapa xumumkan sahaja nama golongan2 munafiq laknatullah, baginda menjawab, "Akoo xditurunkan untuk menilai apa yang ada dalam hati ummatku".

Bagi akoo, Perjanjian Piagam Madinah yang dilaksanakan oleh Nabi SAW perlu diambil diiktibar. Ya, Yahudi laknatullah yang punya rancangan jahat turut serta dalam piagam ini. Walaupun Nabi SAW tahu mereka ada rancangan jahat, adakah Nabi SAW terus umukan mereka sebagai musuh? Tidak! Tidak sama sekali.

SEHINGGA MEREKA MENGKHIANATI PERJANJIAN. Tatkala itu, baru Nabi SAW bertindak. Itulah yang terjadi kepada kaum Yahudi Bani Quraizah yang belot kepada perjanjian, berkomplot dengan Musyrikin Mekah, dalam peperangan Ahzab.

Justeru, situasi di Malaysia bagi akoo cukup jelas. Golongan yang kita katakan "ultra kiasu" ini sangat berpegang kepada janji yang kita buat. Bahkan, kadang2 bagi akoo, kitalah yang mula memungkiri janji. Waspada perlu ada terhadap mereka, namun, bukan terus umumkan mereka adalah musuh.

Mereka mungkin ada rancangan di sebalik membaca ayat Quran, namun terima kasih.... kerana itu ramai non Muslim mula rapat dan memahami Quran dan "imej" Al Quran mula naik. Mereka mungkin ada rancangan di sebalik meletak Umar Abdul Aziz sebagai pemimpin yang inign dicontohi, namun terima kasih kepadanya, kerana baru non Muslim tahu, siapa itu Umar Abdul Aziz dan keadilan memang tertegak jika kita melaksanakan Islam.


Waspada. Tetapi.... terima kasih!!

3 comments:

nur dalilah said...

sesungguhnya telah jelas jln yg benar drpd jln yg salah...

nur dalilah said...

org yg memiliki hati yg hidup dgn fitrah imannya dpt merasa bahawa sesungguhnye stiap kegagalan,kekalahan dan kemunduran yg menimpa umat Islam pd zaman ni hanyalah suatu muqaddimah dan amaran terhadap azab yg lbh besar di hadapannya..

wallahu'alam...

Asy-syahid(to-be) Dr Hakem Al-Bonoti said...

salam.. maaf... gua xdapat relatekan komen ni dengan post di atas...