Recent Posts

Monday, March 15, 2010

Ke arah "Mat Skema Yang Cool"


Akoo bukanlah jenis orang yang berDISIPLIN. Sejak sekolah lagi, akoo memang jenis golongan yang akan dirotan akibat lambat ke perhimpunan pagi. Sehingga sekarang, amat jarang pergi awal ke dewan lecture gara2 tabiat itu sudah membawa ke umur ini. Boleh dikatakan, akoo bukanlah orang yang suka mengikut peraturan, kerana peraturan dicipta untuk dilanggar! Hehe..

Namun, tersentak seketika apabila diberi tanggungjawab sebagai orang yang hendak memimpin organisasi. Bila berada di bawah, kita boleh buat apa yang kita nak, kita boleh langgar apa yang kita nak, tetapi apabila berada di atas, banyak perkara sudah terbatas. Bukanlah soal menghiraukan apa yang orang kata, tetapi soal kredibiliti sebagai seorang pemimpin. Tempoh kepimpinan itu sedikit mengajar akoo tentang apa itu DISIPLIN.

Bila disebut soal disiplin, mungkin ada di antara kita yang akan membayangkan istilah "SKEMA". Orang yang berdisiplin adalah orang yang pakai tie, baju masuk dalam seluar dan perkara2 yang seumpama dengannya. Mereka yang berdisiplin dikatakan orang yang xada "life" kerana terlalu mengikut peraturan. "Apa barang skema2. Xrock rr hidup beb.." Itu apa yang akoo fikirkan dahulu kerana bagi akoo, indahnya hidup ini apabila ia penuh dengan unsur suspen. Xperlu kita mengatur dan mengikut arus yang ada, kita harus berlawan dengan arus. Itu lebih mencabar.

Rupa2nya, perasaan tersebut terlalu tidak dikawal sehinggakan memberikan kesan negatif kepada diri. Pemikiran xmahu hidup skema akhirnya mengajar diri untuk sedikit sebanyak tidak cakna dengan masa, xmengurus kerja dengan baik dan sebagainya.

Tidak terlambat untuk akoo mengerti apa itu DISIPLIN. Bahkan, apabila kita benar2 FAHAM tentang kenapa kita perlu berdisiplin, itu lebih bermakna berbanding mengamalkan disiplin membabi buta. Kita harus berdisiplin bukan sahaja dalam aspek pengurusan kehidupan, namun, dalam berfikir dan berhujah juga, perlu punya disiplin.
Tetapi, sebagai seorang yang "anti-skema" suatu ketika dahulu, akoo berpendapat, disiplin bukan bermakna seluruh hidup kita harus diatur. Hal ini telah dijelaskan oleh Stephen Covey dalam 7 Habits. Dalam kita menentukan jadual waktu kita, pastikan ianya xterlalu rigid dan kita perlu mengikut setiap apa yang dirancang. Kerana apa? Kerana hidup itu penuh dengan unsur suspen. Kita merancang, Allah juga merancang. Jadi, pastikan DISIPLIN yang kita laksanakan adalah untuk memudahkan kita, bukan untuk mengongkong hidup kita.

Sebagai contoh, kita harus berdisiplin dengan masa. Andai kata kita sebagai pemimpin menetapkan masa meeting pada pukul 9.00 malam hingga 10 malam. Dan, tiba2 ada hal lain yang perlu diutamakan. Maka, meeting itu boleh ditangguhkan sedikit, atau dipercepatkan perjalanannya. Bagi akoo, itulah DISIPLIN yang perlu dipegang.

Kita bukan sekadar perlu menjadi MAT SKEMA, namun harus disertai dengan COOL. Bagi mereka yang terlalu ROCK dengan hidup, latih2lah diri untuk menskemakan diri anda sedikit. Caranya?
"Solatlah kamu pada waktunya".
Nabi SAW sudah memberikan solusi yang terbaik. Itulah latihan disiplin yang paling baik. Kita sahaja yang xingin melaksanakannya.

0 comments: