Recent Posts

Tuesday, May 11, 2010

Bahu. Mata: Mana Lebih BERAT?


"Entahlah dik... Pakcik rasa, pakcik dah nak mati kot!"

Tergamam akoo seketika. Selalu mendengar kawan2 lain yang mempunyai pengalaman ini, namun, kali ini akoo rasai sendiri, jawapan bagi persoalan BIASA: "sebab apa datang ke hospital?".

"Kenapa pakcik?" akoo cuba membina "rapport".

"Hmm... Dulu sakit muntah darah, pastu doktor dah jahit salur makanan ni berapa kali dah. Sekarang ni, sakit lama tu hilang, tiba2 rasa lemah satu badan. Pakcik rasa betul la pakcik dah nak mati"

Akoo hanya mengangguk.

"Tapi, kadang2 sedih la kan... Sebab pakcik xpernah ambil dadah, xpernah minum arak, xpernah main pompuan. Yela... Kita orang Islam kan. Tapi, still juga dapat penyakit ni."

Astaghfirullah... Agak dahsyat ujian Allah Taala kepada pesakit tersebut. Di"takdir"kan untuk mendapat "Liver Cirrhosis with Portal Hypertension" hanya kerana pernah accident pada tahun 1980 dan terpaksa mendapatkan pemindahan darah ke badan beliau. Kawan akoo juga agak sukar menerima, kerana berapa peratus sangat orang mendapat hepatitis(jangkitan hati) akibat pemindahan darah? Peratusnya agak sedikit bukan? Namun, inilah kes yang sedikit itu.

Ya, seperti biasa, kita yang hanya melihat dan mendengar secara kasar, melihat pakcik ini cuba menyalahkan Allah Taala atas apa yang berlaku. Setelah terbiasa dengan cerita2 Korea yang agak feel dan jiwang, termasuk terkesima dengan gelagat seorang doktor yang xbermoral seperti House, akoo cuba menyelami perasaan pakcik tersebut. Bagi akoo, bak kata pepatah Melayu, "Berat mata memandang, berat lagi bahu memikul". Agak kesasteraan kali ni. Hehe..

Akoo memilih untuk tidak MENYALAHKAN pakcik tersebut atas kelakuannya. Bermakna, apabila dia berkata demikian, kita memandang serong kepadanya kerana telah menyalahkan takdir. Kerana, akoo xpasti, andai akoo berada di tempat dia, adakah akoo akan melakukan perkara yang sama? Nauzubillah... Sedangkan, kadangkala diuji dengan perkara yang jauh lebih ringan, seperti fail exam, dimarah lecturer, laptop hilang punkita dah melatah, apa lagi diuji dengan perkara yang lebih berat.

Justeru, cukuplah dengan memberi peringatan. Benar, ada salahnya tindakan tersebut. Cuma, itu cuma the "presenting symptom". "Underlying disease" atau penyakit sebenarnya, kita belum men"diagnose"nya lagi. Dengan memberi peringatan, mudah2an, peringatan itu adalah untuk diri sendiri juga. Dengan memberi peringatan, mudah2an, sewaktu kita membuat salah yang sama, ada yang akan memberi peringatan yang sama kepada kita. InsyaAllah...

"Pakcik, kalau saya jadi pakcik pun, saya xtau camne saya nak hadapi benda ni. Tapi, apa yang saya boleh cakap, sabar jela pakcik ya. Ujian Allah ni, Dia nak ajar kita sesuatu. Kita xtahu, mungkin dengan sakit nilah, sebenarnya banyak perkara baik berlaku kat kita. Yang kita nampak, sakit kita je. So, jangan putus asa, insyaAllah... saya pun akan doakan pakcik."

Tiba2...

"Minta maaf doktor, saya nak buat prosedur sket. Pakcik ni baru masuk ni", nurse datang mengacau. Apeda... orang tengah feel ni... Hehehe...

Salam diberi. Akoo mengundurkan diri. Namun, lega, melihat wajah pakcik tenang sebelum akoo balik.

0 comments: