Recent Posts

Saturday, June 26, 2010

Rokok: Apa lagi?


Petikan daripada Utusan Malaysia:

SEMUA setuju jika dikatakan golongan wanita pada zaman ini lebih maju, berpelajaran dan berjaya. Peningkatan taraf hidup serta kejayaan ini membolehkan mereka mempunyai kuasa maksimum untuk berbelanja dan membuat pilihan membeli apa yang diingini melalui pendapatan yang diperoleh.

Namun, di sebalik semua kecemerlangan dikecapi wanita itu, dek kemodenan dan peredaran zaman, sama ada kita sedar atau tidak, jumlah pembabitan kaum hawa dalam aktiviti sosial terutamanya merokok juga semakin meningkat naik.

Laporan Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) membuktikan, peratusan jumlah wanita yang merokok meningkat di negara membangun termasuk Malaysia, sementara angka perokok lelaki mula menunjukkan penurunan.

Rokok. Kalimah yang sudah tidak asing lagi bagi seluruh penduduk dunia. Usah dibahaskan lagi tentang bahayanya dari sudut kesihatan, semua sudah TAHU. Sehinggakan apabila bertanya kepada pesakit tentang sakitnya, sudah menjadi soalan WAJIB bagi pengamal perubatan untuk bertanyakan adakah pesakit menghisap rokok atau tidak. Itu sahaja sudah cukup untuk membuktikan bahawa rokok memang sangat "popular".

Namun, keratan daripada Utusan Malaysia di atas membuktikan ke"popular"an rokok semakin meningkat. Dan, kali ini, sudah sampai ke peringkat, ia sudah "popular" di kalangan kaum yang dikenali dengan kelembutan dan kesopanannya, kaum Hawa.

Justeru, apa lagi yang nak dikecohkan? Bukankah harga rokok sudah dinaikkan? Bukankah kempen-kempen TAKNAK rokok sudah ditingkatkan? Mahu apa lagi?

Rokok membahayakan kesihatan. Semua akan setuju dengan statement ini. Cuma, apa yang perlu difikirkan ialah kenapa. Kenapa walaupun statement ini dipersetujui oleh semua, namun, rokok masih dijual dan dihisap oleh RAMAI orang?

Ada yang mendakwa bahawa rokok merupakan salah satu agenda Yahudi untuk menghancurkan ummat Islam. Hal ini kemungkinan ada benarnya. Namun, entri kali ini tidak mahu menyentuh soal ini, bolehlah merujuk kepada mereka yang lebih arif, yang telah mengkaji soal ini.

Pendapat peribadi, sekarang bukan lagi soal untuk laksanakan kempen anti rokok. Sekarang bukan lagi soal untuk menyedarkan orang ramai tentang bahayanya rokok. Namun, sekarang adalah fasa untuk meng"haram"kan rokok.

Mungkin ada yang berpendapat, adalah tidak relevan untuk rokok diharamkan. Kerana apa? Kerana rokok adalah sumber pendapatan bagi negara dan peniaga. Jika perniagaan rokok diharamkan, kita akan RUGI. Mungkin ini antara pandangan yang akan diberi. Namun, sedarkah kita, berapa banyak duit kerajaan dihabiskan untuk membuat kempen anti rokok? Berapa banyak wang rakyat dihabiskan untuk kos perubatan akibat menghisap rokok? Berapa banyak kos perubatan yang telah dihabiskan akibat penyakit yang didapati daripada menghidu asap rokok?

Jika difikirkan dengan teliti, andai kata dikatakan RUGI mengharamkan rokok, namun boleh akoo katakan bahawa LEBIH RUGI jika rokok tidak diharamkan dan masih diteruskan penjualannya. Anda MUNGKIN akan rugi sedikit pada masa sekarang jika rokok diharamkan, tetapi anda akan lebih rugi pada masa akan datang jika ia masih tidak diharamkan. Percayalah...

“Janganlah kamu membunuh diri-diri kamu, kerana sesungguhnya Allah Maha Belas-kasih kepadamu.” (an-Nisa': 29)

“Jangan kamu mencampakkan diri-diri kamu kepada kebinasaan.” (al-Baqarah: 195)

Berubahlah sebelum terlambat. Ummat dunia kelam kabut apabila Islam ditolak dan tidak diamalkan. Jika kita tidak mahu berubah, jangan terkejut, suatu hari nanti, wad hospital juga akan dipenuhi oleh wanita akibat menghisap rokok. Kes2 keguguran dan anak tidak normal akan bertambah. Dan bermacam2 lagi. Malah, hari ini, mungkin ia "popular" di kalangan perempuan, esok atau lusa, ia mungkin akan popular di kalangan kanak2. Dan, hal ini telah berlaku di Indonesia.

Sekadar luahan dan pandangan. Namun, percayalah, anda SIHAT dengan ISLAM!

0 comments: