Recent Posts

Sunday, July 11, 2010

DIkawal atau MEngawal


"ESQ haram". Agak terkesima membaca entri ini lebih2 lagi di laman malaysiakini yang sudah tentu merupakan media propaganda. Akoo bukanlah pakar dalam bidang fiqh untuk membahaskan soal halal atau haramnya ESQ, dan akoo tidak berniat untuk melakukan perkara tersebut. Hanya ingin melihat perkembangan isu ini di samping melihat perkembangan world cup final pada malam ni.(walaupun xminat bola, tapi kena ikut perkembangan semasa beb.. Hehe..)

Cuma, tergerak untuk merespon isu ini apabila ia berkaitan dengan "mufti" dan "fatwa"nya. Yang pastinya, dalam isu ESQ ini, mufti ber"suara". Dan, apabila mufti bersuara, sudah pastinya isu ini tiada kaitan atau tidak berkepentingan dengan hal sang pemerintah. Itu tanggapan pertama akoo apabila melihat isu ini. Hehe..

Namun, isu ini juga dilihat seperti ada memberi kesan kepada imej "liberal" apabila ESQ dikaitkan dengan liberalisme. Justeru, akoo melihat, mungkin ini sebabnya laman web seperti malaysiakini agak SUKA untuk menyiarkan isu ini. Sekali lagi, ini pandangan peribadi.

Berbalik dengan tanggapan pertama, atau first impression akoo tentang mufti dan fatwa2 mereka. Ternyata, kita hanya menggunakan Islam sebagai ALAT untuk memerintah. Jika rasa nak guna, akan guna, jika xnak guna, boleh simpan. Mana tidaknya, jika mufti bersetuju dengan tindakan pemerintah, baru akan dibenarkan berfatwa. Jika tidak, tidak boleh berfatwa. Ganti mufti lain.

Akibat inilah, mufti hanya bersuara dalam bab2 tertentu, bukan mengawal tindakan yang dilakukan oleh sang pemerintah. Dan, akhirnya, akibat tindakan sendiri, fatwa2 mufti sudah tidak dipandang oleh masyarakat. Kerana, bagi mereka, mufti berkepentingan dalam berfatwa. Akoo ingin percaya bahawa Allah Taala sendiri telah menurunkan darjat golongan agama di atas apa yang telah mereka lakukan.

Islam bukan sekadar ALAT untuk memerintah. Islam seharusnya dijadikan PANDUAN dalam memerintah. Jika pemerintahan kita bercanggah dengan Islam, maka harus diperbetulkan, jika ia selari, maka teruskan. Itulah tujuan adanya mereka yang pakar dalam agama, untuk memperbetulkan tindakan pemerintah andai bercanggah dengan tuntutan Allah Taala. Bukan hanya beraksi pada soal2 tertentu.

Wahai orang yang mempunyai pengetahuan agama, cukuplah menjadi boneka manusia! Jika benar kita memahami Islam yang kita punya pengetahuan tentangnya, kita tidak akan memilih untuk menjadi boneka. Ummat akan terus hancur jika ulama' terus menjadi bahan kawalan pemerintah. Sepatutnya, ulama' lah yang mengawal tindak tanduk pemerintah agar tidak tersasar dari jalan Allah Taala, jika benar kamu mengatakan kita sebuah negara Islam.

Sekadar lontaran yang sudah semestinya ada salah dan silap. Andai dilihat silap, sangat mengalu2kan untuk diperbetulkan. Sama2 berubah bagi menuju redha Allah Taala. Salam pencerahan!

0 comments: