Recent Posts

Saturday, August 14, 2010

Inisiatif


Tidak tahu bila permulaannya. Menjadi "orang biasa" sudah menjadi impian kebanyakan kita. Tak mahu lebih2, nanti orang lain pandang kita ni OVER la pula.

Sejak sekolah lagi, golongan yang rapat dengan cikgu digelar penCAPUB(pencari publisiti). Justeru, rapat dengan cikgu dianggap satu perkara yang negatif. Mungkin perkara ini dianggap remeh oleh beberapa pihak. Namun, akoo sebagai pihak yang berkecuali juga, sebenarnya merasakan sedikit terbawa2 budaya tersebut sehingga setelah bergelar mahasiswa. Takut nak berjumpa lecturer, cam lebih2 sangat je kalau pergi jumpa.

Bagi akoo, penyakit cukup sekadar menjadi orang biasa ini, agak merugikan. Bila penyakit ini terus menular dan membarah, maka lahirlah golongan yang kurang inisiatif. Ya, kurang menCETUS, tetapi hanya mahu mengIKUT.

"Bukan kita yang memulakan perjuangan, kita hanyalah mata rantai, penerus perjuangan Rasulullah dan golongan terdahulu". Benar. Akoo setuju dengan statement ini. Namun, akibat penyakit sekadar biasa ini, maka, statement ini telah berjaya disalahfahami. Memang benar kita adalah penerus perjuangan Nabi SAW, namun, bukan bermakna SEMUA yang dibuat oleh golongan terdahulu harus diikuti sebiji2. Jika orang dahulu buat, maka kita perlu buat, jika mereka tidak buat, maka kita xboleh buat. Ini fahaman siapa?

Bukanlah niat di hati untuk memandang remeh apatah lagi memperlekeh apa yang telah dilakukan oleh golongan terdahulu. Sejarah itu perlu dijadikan teladan, bukanlah undang2 wajib yang berdosa jika dilanggar. Justeru, tindakan kita harus tepat tempat, situasi dan zaman kita pada hari ini.

Jadilah pencetus di mana sahaja kita berada. Lontarkanlah idea walaupun di benak fikiran kita, ia adalah idea bodoh sekali pun. Kerana, "sejarah yang harus dijadikan teladan" telah membuktikan bahawa betapa banyak idea2 yang hebat pada asalnya adalah idea yang "bodoh".

Jom! Ayuh! Mari! Pada pendapat akoo... Apa kata kita buat....
Jadikan kalimat inisiatif ini sebati dalam hidup kita. Namun, tidak harus berhenti pada inisiatif sahaja, ia perlu disusuli dengan............................ sambung sendiri. Kalau ada masa, nanti akoo sambung.

0 comments: