Recent Posts

Sunday, August 22, 2010

Jangan Pandang Sebelah Mata Peranannya


Sukar rasanya untuk akoo mulakan tulisan. Sejak sekian lama menulis di alam maya ini, rasanya ini kali pertama akoo menulis untuk 'sosok' ini. Berbicara soal sosok ini, teringat pula cerita Kabhi Kushi Kabhi Gham yang cukup untuk membuatkan air mata akoo mengalir(nak wat camne beb.. akoo ni jiwang lebih sikit).

Abah. Kalimat keramat yang kadangkala agak menggerunkan. Benarlah.. Mungkin sudah menjadi fitrah lelaki, "kasih"nya dia susah untuk diungkap dengan kata2, berbeza dengan perempuan(barangkali). Selalu sahaja mendengar ucapan dari ummi, "Ni ummi sayang anak ummi", tapi kalimah itu sukar untuk dikeluarkan oleh abah. Adakah golongan bapa ini tidak menyayangi anak mereka seperti mana ibu?

Mungkin, kasih mereka tidak sehebat kasih ibu. Masakan tidak, sosok itu telah membawa kita dalam rahim mereka selama lebih kurang 40 minggu. Ditambah pula tempoh menyusukan kita. Namun, kasih "sang Kapten", kapten keluarga, tidak kurang hebatnya.

Firman Allah Taala:
“Wahai orang-orang beriman, selamatkanlah dirimu dan keluargamu dari Neraka, sedangkan bahan bakarnya adalah manusia dan batu. Neraka itu dijaga oleh malaikat-malaikat yang kasar dan keras. Mereka sama sekali tidak pernah durhaka pada Allah dan melaksanakan apa saja yang diperintahkan pada mereka”.(At-tahrim:6)


Ternyata, tugas sebagai kapten keluarga itu bukanlah mudah. Bukan hanya keperluan zahir ahli keluarga perlu dilunaskan, bahkan keperluan batin juga penting, malah lebih penting. Akibat itu, apabila memikirkan "kesusahan" ini, berapa ramai mereka yang bergelar jantan akhirnya kecut dan cabut daripada mendapat gelaran "bapa".

"Kalau ada anak, nanti kena kerja lebih, dah la gaji akoo sikit.
Nanti, kalau jadi ayah, nak kena fikir pasal makan minum anak, pasal sekolahnya lagi."

Macam2 "kalau" yang dikemukakan oleh sang jantan pengecut ini. Tidak hairanlah mereka sanggup memilih untuk hanya berzina dan tidak berkahwin, malah lebih dahsyat membuang anak yang tidak berdosa. Benar, bagi akoo, sudut pemikiran ini juga perlu diambil dalam isu buang anak yang terus membuak akhir2 ini. "Lelaki" juga punya tanggungjawab dalam isu ini.

Oleh sebab itu, jangan dipandang enteng jasa abah, kapten keluarga kita. Mereka bukan jantan pengecut seperti kebanyakan lelaki sekarang ini. Mereka sanggup mengharung badai walau berdepan dengan pelbagai "kalau". Dan, akhirnya, di sinilah kita, mampu dan sedang membaca artikel ini.

Ayuh! Kembalikan golongan "abah" di muka bumi Allah Taala ini.

Tidak lupa lirik lagu, akoo dedikasikan khas untuk Abah akoo ter"sayang".(Alangkah seronok kalau Abah mampu membaca ayat ini). Selamat Hari Lahir. Selamat Hari Abah.

In team: Sentuhanmu

Terpanar aku pada sentuhan keramatmu
Mengheret aku mentafsir memori silammu
Dulu ku ragu apa terbungkam dibenakmu
Kini ku tahu apa yang terbuku di hatimu

Surut dedarku pada usapan manteramu
Tunduk ungkalku pada ketegasan dirimu
Terpasak semangat pada keyakinan tekadmu
Keakuranku pada tunjuk dan titah arahanmu

C/O
Oh ayah,
Tak pernah ku tanya
Kemana tumpahnya keringatmu
Oh ayah,
Tak pernah ku hitung
Berapa banyak kerutan di dahimu
Yang ku pinta hanyalah kemahuan hatiku
Yang sedaya ayah laksanakan

Kau pendorong bukanlah pendesak
apalagi memaksa diriku
Aku terlorong bukan terdesak
apalagi rasa terdera

Tak terkuis dugaan menduga
Apalagi takdir yang menerpa
Aku mengharap bukan menolak
Apalagi cuba melupa

Lestari kasihmu tanpa batasan
Sempadan waktu yang memisahkan
Abadi hingga ke hujung usia akhiran masa
Sentuhanmu amat bermakna..

1 comments:

Anonymous said...

Terharu.
Happy Father Day. :-)

-Fahmi-