Recent Posts

Thursday, November 4, 2010

Mustahil


"Siapa di antara kamu yang merasakan bahawa kita mampu menghapuskan institusi penjara?" tanya pensyarah kepada pelajarnya.

Pelajar tidak respon kepada soalan tersebut. Mungkin kerana mereka melihat persoalan tadi agak kurang serius dan seperti "main-main" sahaja.

Sekali lagi si pensyarah mengulangi soalan yang sama, "Siapa di antara kamu yang merasakan bahawa kita mampu menghapuskan institusi penjara?"

Melihat keadaan pensyarah seperti serius dengan apa yang ditanya, seorang pelajar menjawab, "Apa maksudnya? Adakah ingin membebaskan kesemua penjenayah, pembunuh, perogol dan pencuri? Kan bahaya bunyinya tu. Kita semestinya memerlukan penjara."

Kemudian, suasana mula riuh dengan tambahan daripada pelajar lain.

"Peraturan takkan dipatuhi jika tiada penjara".

"Ada sesetengah orang yang sememangnya dilahirkan untuk menjadi penjenayah(born to be criminal)"

"Sepatutnya, kita memerlukan lebih banyak penjara, bukan menghapuskan"

"Tak baca apa yang tertulis dalam surat khabar hari ini pasal kes jenayah yang makin meningkat?"

Setelah membiarkan 10 minit pelajarnya bersuara, si pensyarah mula bersuara, "Baiklah.. Anda telah buktikan kepada saya tentang kepentingan dan keperluan bagi sebuah penjara. Namun, boleh tak anda menolong saya seketika. Cuba paksa diri untuk mengatakan bahawa bagaimana kita boleh menghapuskan institusi penjara?"

"OOo.. Kalau untuk suka2, kita boleh try" respon seorang pelajar. "Mungkin kita boleh kurangkan jenayah dengan cara menubuhkan pelbagai kegiatan untuk remaja supaya tidak terjebak dengan gejala sosial."

Suasana mula riuh sekali lagi. Namun, kali ini dalam situasi yang berbeza.

"Kurangkan kemiskinan. Kerana kebanyakan penjenayah melakukan kejahatan kerana masalah ekonomi." "Buat kajian tentang siapakah yang berpotensi untuk menjadi penjenayah dan atasi mereka sebelum mereka berjaya menjadi penjenayah." "Undang-undang kita perlu lebih ke arah pembentukan diri yang positif dan menggalakkan rakyat untuk berbuat baik"

Pelajar yang sebelumnya mengatakan bahawa "mustahil" bagi institusi penjara dihapuskan, akhirnya memberikan begitu banyak idea baru untuk me"mungkin"kan perkara itu berlaku.

Percayalah. Itulah yang terjadi apabila kita membuang perkataan "mustahil" dalam sebuah perbincangan. Sedikit sebanyak hikmah yang akoo peroleh daripada "The Magic of Thinking Big".

Bila "mustahil" menguasai diri

Setelah sekian lama berpegang kepada pemikiran "realistik", tersedar bahawa diri sudah hanyut daripada berani mencuba sesuatu idea yang difikirkan agak "mustahil" untuk digapai.

Kita tak mampu.

Tu idealistik sangat.

Dulu orang ada buat idea yang lebih kurang sama, tak berjaya pun.

Idea lama yang senang pun kita tak buat, ni nak bawa idea baru yang lagi kompleks.

Itulah yang sering bermain di minda. Namun, sedikit sebanyak menyedari bahawa semakin lama, diri ini menjadi semakin PENGECUT. Kecut akan hasil yang akan dihadapi nanti. Walhal, hasilnya belum pasti, dan kita masih belum melangkah setapak ke arah itu.

Kreatif dan "tiada yang mustahil"

Bila kita percaya bahawa tidak ada yang mustahil dalam dunia ini, kerana Allah Taala mampu buat apa sahaja yang Dia kehendaki, maka idea-idea baru akan timbul. Itulah yang dinamakan kreatif.

Kreatif bukanlah terikat kepada intelektualiti. Kita tidak harus menjadi bijak seperti Einstein, baru idea kreatif akan terhasil daripada pemikiran kita. Ia tidak begitu. Kerana kreatif berkaitan dengan "kepercayaan". Selagi kita biarkan sang mustahil menguasai diri, selagi itu kita akan terperangkap dalam dunia kita yang lama.

Justeru, percaya bahawa tiada yang mustahil untuk kita capai, maka nantikan idea luar kotak akan menyusul.

Mustahil dan Kapasiti

Mampu. Selalu dijadikan alasan kenapa sesuatu perkara "mustahil" untuk dilaksanakan. Hakikatnya, kemampuan itu hanyalah satu cara kita memandang diri kita sendiri. Manusia sebenarnya lebih mampu daripada apa yang difikirkannya.

Masakan tidak, kita rasakan kita tidak mampu untuk berlari pantas, tetapi apabila dikejar anjing, entah dari mana kemampuan itu datang, kita lebih laju daripada pelari pecut negara.(hiperbola ni!! Hehe..).

Tidak mampu kerana terlalu sibuk. Hakikatnya, orang yang sibuklah akan membuat sesuatu kerja dengan baik. Kerana, mereka tidak punya banyak masa dan mereka tidak boleh membuang masa. Maka, mereka akan terus mengalir dan cuba menggunakan masa mereka sebaiknya. Berbanding dengan mereka yang cukup lapang, mereka akan bertakung, dan mengambil sesuatu secara sambil lewa. Atas dasar apa? Atas dasar mereka punya banyak masa, dan tidak perlu tergesa-gesa untuk menyelesaikan sesuatu.

Oleh sebab itu, yakinlah bahawa kemampuan itu terletak kepada sejauh mana kita memandang diri kita sendiri. Jika kita meletakkan diri kita pada tempat yang rendah, maka rendahlah kemampuan kita.

Ayuh! Jom! Akoo turut mengajak diri sendiri untuk membasmi "mustahil" dalam pemikiran. Mudah-mudahan, usaha ini dibantu oleh Allah Taala kerana tiada sesuatu yang SUSAH bagiNya. Jika Dia nak sesuatu itu jadi, maka jadiah ia.

Jadi, encik Mustahil, tunggu apa lagi, boleh blah!!

1 comments:

Anonymous said...

mslh pemuda islam m'sia adalah takut utk b'impian besar sedangkan sultan muhammad al-fateh m'jadi s'org khalifah ktika b'usia 12 thn & m'jd pemimpin negara ketika berusia 19 thn,m'jd ketua perang m'nguasai constantinople.... smuanya kesan jajahan barat y b'tapak sekian lme d m'sia telah m'cambah benih "mustahil" dlm hati kte...ble singa dlm diri blh mengaum?