Recent Posts

Wednesday, December 31, 2008

"kita dan mereka" atau "KITA"?


Mendengar berita tentang Gaza diserang semalam, akoo terkedu. Macam dah xtahu nak buat apa. Nak kongsi dalam blog, kutuk Yahudi? Macam xde effect je. Bahkan semua orang tahu kejamnya diorang ni. Jadi? Apa patut akoo buat? Geram rasaya bila mendengar alasan mereka menyerang kerana "beberapa puluh" askar mereka terkorban. Pastu, dibalas dengan "beratus2" nyawa rakyat Palestin. Jahanam kau Yahudi. Jahanam kau Israel! Hancurkan mereka Ya Allah!!!


"tidak sempurna iman seseorang selagi mana dia tidak mengasihi saudaranya seperti mana dia mengasihi dirinya sendiri...."

Macam2 program dah dibuat. Setiap bulan, setiap tahun, mesti ada program mengingati Palestin. Namun, apa makna semua itu? Sekadar TAHU rakyat Palestin dalam kesusahan, diserang dan sebagainya. Ya, mengumpul dana juga antara yang boleh dipuji. Namun, di peringkat akoo sendiri, merasakan PUNCA utama berlaku masalah ini ada pada hadis di atas. Kita telah dipecahkan mengikut negara. Semua sudah ada semangat negara sendiri. Negara akoo aman, cukuplah, alhamdulillah, kita kena jaga hubungan diplomatik negara kta agar xjadi cam Palestin, Iraq, Afganistan semua. Itulah puncanya, xdapat rasa sengsara walhal saudara sesama Islam dalam kesusahan. Jahanam kau Nasionalis!!!

Namun, akoo hanya mampu mencari punca, penyelesaian yang baik masih belum dapat dijumpai. Maaf, bukan belum jumpa, belum capai. DAULAH ISLAMIAH! Ya, itulah penyelesaiannya. Jadi, jika tidak ingin melihat saudara kita terus diANJINGkan lagi, sama2 kita berusaha ke arah daulah Islamiah!


Ingat, semua ummat Islam adalah satu. Kita adalah KITA, bukan KITA DAN MEREKA!

0 comments: