Recent Posts

Tuesday, December 16, 2008

"Saya tak pernah fikir saya akan mati"...

"Kenapa xdatang lecture?" "Ada sebab tersendiri.
"Tapi, nak senang cite, anggap je rr akoo ni memang MALAS rrr..."

"La... bagitau la pasal ape, mane tau kitorang leh tolong..."
"Xpe rrr... akoo simpan dulu... sampai masa, akoo rasa nak kongsi akoo gitau"

Tadi, Allah memberikan akoo peluang untuk menghadiri kelas DPHS. Pada mulanya, nampak suasana dewan kuliah agak hambar kerana memang sedikit sahaja bilangan budak medic 2nd year yang hadir. Jadi, akoo hanya menjeling kawan sebelahku, dan tersengeh.. hehe... Namun, setelah meneliti apa isi kandungan kuliah tersebut, tiba2 ada perkara yang menarik perhatianku. Akoo mula masuk ke alam lain(bukan tido ek), menghayati isi kandungan lecture tersebut. Hingga xsangka, boleh mengalirkan air mata(tiba2 hakem jadi sentimental). Nak tahu kenapa? Sambung baca....

"Adakah anda terfikir anda akan mati setelah anda telah lama sakit dan diberitakan bahawa anda mengidap kanser prostat?", tanya seorang budak cina kepada seorang pesakit yang dibawa oleh pensyarah ke dewan tersebut(dalam english, tapi, akoo dah xingat ayat dia.. hehe..)

"Tak!! Walhal bila mana ada seorang medical student yang bertanya kepada saya,uncle tahu xuncle sakit apa? Saya cakap saya xtau. Dia pon mintak saya jangan bagitau doktor yang dia cakap kat saya. Kemudian, dia bagitau saya, saya mengidap kanser prostat. Lama dia usha saya, dekat 20 saat. Tapi, saya XDE PERASAAN n buat dek je. Hehe... Dia pelik dan tanya saya, eh! uncle xrasa pape ke? Nak rasa apa? Biasa jela.." cerita uncle tersebut. Semua pelajar tergelak.

Antara ayat yang agak membuat akoo berfikir dalam kuliah tersebut ialah, dalam menghadapi pesakit yang hampir mati atau tiada harapan sembuh, perkara yang paling penting bukan "religion" tetapi "beyond the religion". Akoo agak tidak bersetuju pada mulanya, tetapi setelah berfikir sekali lagi, baru akoo menerima kerana Islam bukan religion tetapi Islam adalah addin. Tetapi, explaination yang diberikan oleh pensyarah itu juga agak tidak boleh diterima pada mulanya. Apa dia kata, kita sebagai doktor, macam mana kita nak menghadapi pesakit yang sudah tiada harapan sembuh ini, bukan dengan asyik cakap kat diorang pasal mati, sampai pesakit pun rasa down tahap max, tetapi "apa lagi yang diorang nak buat dalam hidup diorang". Itu lebih bermakna. Itu memberikan semangat kepada pesakit itu untuk terus hidup.

Macam xkena kan? Bukan ke Islam ajar kita untuk ingat mati ke? Tapi, kata2 pensyarah ini membuat akoo terfikir satu kata2 yang sering aku ingatkan kepada sahabat2ku, "Islam ajar kita supaya INGAT MATI, bukan TAKUT MATI". Orang yang ingat mati, xkan wat benda yang sia2 dalam hidup dia, sebab dia tahu hidup ni sementara. Sementara orang yang takut mati, akan down, dan takut untuk meninggalkan dunia yang sementara ini, bahkan apabila diberitakan dia akan mati dalam beberapa bulan, dia akan terasa TUhan tidak adil kepadanya.

Kesimpulannya, memang kita tidak mendekati orang yang sudah tiada harapan sembuh itu dengan religion, tetapi sebenarnya kita harus mendekati mereka dengan Islam. Itulah jawapan yang masih dicari2 oleh kebanyakan orang sekarang ini. Mereka mencari2 apa kaedah yang sesuai, tetapi masih tidak mahu menerima bahawa yang mereka cari itu adalah Islam. Seperti uncle yang diceritakan diatas, dia sudah sakit sejak tahun 2006, tetapi dia tidak merasakan bahawa kanser yang dia dapat itu sebagai satu yang kekal kepadanya, ia pasti sembuh. Dan akhirnya apabila sembuh, dia mengeluarkan ayat, "saya patut berterima kasih kepada Tuhan kerana memberikan saya peluang untuk sembuh".

Jadi, JANGAN TAKUT MATI! Dah memang kompem kita akan mati, nak takut buat apa. Tetapi sentiasalah INGAT MATI, kerana dengan itu, baru anda akan mendapati bahawa Islam adalah way of life!! Pengajaran yang kedua yang kita dapat dari kisah uncle tersebut ialah macam mana penerimaan kita terhadap ujian yang diberi, jika kita positif, maka perkara itu akan jadi positif, tetapi jika kita sentiasa menerima sesuatu perkara dengan negatif, maka negatiflah yang kita dapat.

1 comments:

Anonymous said...

tulisan yang memberi kesedaran, trimas!

ahmadfahmie.wordpress.com