Recent Posts

Sunday, December 7, 2008

::tahu, hayati, amal, istiqmah::


syok sungguh balik kampung ni... suasana yang sangat dirindui. Lagi2, ada sumer sepupu2 yang kecik2 ni. Bising pulak rumah akoo ni tiba2. "Nok gege, gi maing luar rrr!!", jerit akoo tiba2 sebab budak2 ni kacau akoo nak tido. Hehe....

Firman Allah Taala:
"Wahai orang beriman, kenapa kamu katakan apa yang kamu tak buat? Sesungguhnya, BESAR kemurkaan Allah terhadap, orang yang katakan apa yang dia xbuat" (Assof:2-3)

Akoo mula TAHU ayat ini semasa di Pusat Asasi Sains UM. Tahu bahawa Allah tidak suka orang yang cakap tak serupa bikin. Menimbulkan sedikit gerun untuk bercakap.

Kemudian, akoo diajar untuk mengHAYATI isi ayat ini. Pelik juga, Allah tujukan ayat ini kepada "ORANG2 BERIMAN"?? Orang beriman, ada yang cakap xserupa bikin ke? Dah la Allah bagitau ayat ni di permulaan surah Assof, iaitu surah yang banyak bercerita tentang perjuangan dan jihad. Kenapa ya???

Setelah melihat situasi dunia sekarang, aku mula sedar tentang maksud ayat ini. Inilah PENGHAYATAN sebenar tentang ayat ini. Ya, kita boleh ambil contoh mudah, seorang ustaz yang selalu berceramah menyeru orang2 lain menuju Allah, tetapi kebanyakannya tidak beramal pon dengan apa yang dicakapnya. Hanya tahu menyeru orang lain, tetapi, lupa akan diri sendiri. Lihat situasi politik pula, sebelum pilihanraya, menjanjikan macam2 kepada rakyat, manifesto ni, manifesto tu, tapi, selepas mendapat NAMA dan JAWATAN, rakyat diletak entah ke mana.

Bila berfikir begitu, akoo mula takut. Baik tak payah bercakap macam ni. Blog ni pon, mesti banyak benda yang akoo cakap, tapi kadang2 akoo sendiri pon xbuat. Astaghfirullah. Mesti Allah dah banyak marah kat akoo. Tu pasal otak akoo agak lembab sekarang ni.

Tetapi.....

Timbul pula kata2, pastu, nak tunggu sampai bila baru akoo buleh bercakap n sampaikan dakwah kat orang lain? Esok? Lusa? Setahun lagi? Jadi, resolusi yang aku dapat, dalam nak menyampaikan kepada orang, kita juga perlu sampaikan apa yang kita sampaikan kepada orang itu, kepada diri sendiri juga. Dalam kita membetulkan orang, kita juga kena betulkan diri sendiri. Di situlah datangnya AMAL. Kita beramal dengan apa yang kita HAYATI.

Namun, timbul lagi satu masalah. Kadang2 bila iman tengah naik, AMALan sangat mantap, tapi bila tengah down, fuh..... xpayah cite rrr beb... Akoo sangat2 berharap dapat mencapai tahap ini, ISTIQAMAH dengan amalan. Ramai orang boleh buat sesuatu yang hebat, extravaganza. Tetapi,anda boleh perhatikan sendiri situasi dunia, tak ramai yang boleh ISTIQAMAH dalam beramal. Percayalah, aura istiqamah itu sangat hebat. Contoh? Study. Kebanyakan orang yang berjaya adalah orang consistent dengan study.

"Sesungguhnya Allah sukakan sesuatu amal yang walaupun kecil, tapi, istiqamah."

Dah TAHU pasal artikel ni? Kemudian buat apa? HAYATI.... Then, cuba AMALkan... dan akoo doakan anda terus ISTIQAMAH dengan amalan tersebut....

0 comments: