Recent Posts

Saturday, July 9, 2011

Hari Bersejarah (to-be)


"Apa la diorang ni, nak sampai mesej pun, takyah la buat sesakkan jalan raya. Menyusahkan hidup akoo je.." keluh pembaca setia Utusan Malaysia.

"Isy3.. Diorang ni, xreti nak bertaubat ke, kan ulama' dah kata haram demo-demo ni?" resah penonton tegar media prima pula.

"Kita kena join BERSIH. Kan kebersihan tu sebahagian daripada iman" ujar seorang pendengar setia kuliah maghrib di masjid.

"Saya sokong boleh la.. Sokong dalam hati. Nak zahirkan, nanti kena tangkap pula. Takut beb.. Dah la tak habis belajar lagi." bisik seorang mahasiswa tahun akhir.

Harinya sudah tiba. 9 Julai 2011. Tersenyum, loya, pelik, geram, marah dan pelbagai lagi perasaan timbul melihat perkembangan situasi negara. BERSIH dan warna KUNINGnya. Bakal menjadi sejarah penting bagi Malaysia.

Dalam zaman yang dipenuhi dengan pelbagai pemikiran ini, apabila timbul sesuatu isu, kita dapat lihat pelbagai tafsiran yang dibuat. Golongan agama terus mendebatkan halal haramnya demontrasi. Golongan politikus terus menampilkan golongan merekalah yang paling menjaga hak rakyat. Berdemo untuk menuntut keadilan dan hak rakyat. Menghalang demo juga untuk menjaga hak rakyat daripada kesesakan lalu lintas, kerugian dalam perniagaan dan sebagainya.

Benar, dalam apa-apa isu, akan timbul banyak golongan. Namun, golongan majoriti ini sering dilupakan. Golongan menyampah dengan situasi yang ada dan tidak ambil peduli tentang apa yang berlaku. LANTAKisme. Ternyata, peranan media, sikap sesetengah golongan yang terlalu ego dengan pendapatnya, dan cara berfikir yang silap akan terus meningkatkan lagi peratus golongan ini dalam masyarakat.

Politik telah terkena tempias ini.

Yang agak merisaukan akoo, ialah soal agama juga nampaknya bakal terkena juga. Benar. Apabila media terus melontarkan hujah hukum yang dianggap "panas" sahaja, apabila golongan yang merasakan "golongan akoo LEBIH ISLAM daripada golongan lain" bertambah, maka tidak hairan jika ada golongan yang melihat agama sebagai sesuatu yang menyerabutkan hidup. Justeru, apa tindakannya? Tinggalkan agama. "Diorang nak gaduh, diorang punya hal, malas akoo nak campur, yang penting, hidup akoo tenang".. Statement ini cukup menggerunkan.

Namun, percayalah... golongan ini sudah ramai, bahkan akan terus bertambah.

Satu perkara lagi yang perlu diingat, faktor PEMERINTAH YANG KOTOR, turut menjadi penyumbang terbesar bagi penyakit ini. Oleh sebab itu, perjuangan memBERSIHkan kekotoran yang ada, perlu disokong bagi mereka yang masih belum terkena penyakit LANTAKisme tadi.

Alhamdulillah... Akoo melihat aura BERSIH pada kali ini nampaknya lebih terasa kepada semua rakyat. Dari segi publisiti, bagi akoo, sangat berjaya. Walaupun akan ada pembaca setia Utusan Malaysia dan penonton setia media prima yang akan terus terpengaruh dengan persepsi mereka terhadap perjuangan ini, namun pendapat peribadi akoo, rata-rata rakyat yang cakna dengan keadaan negara, FAHAM akan perjuangan ini.

Bagi akoo, itu yang paling penting. Bukan sekadar berdemo untuk suka-suka. Bukan sekadar berdemo untuk rasa marah. Bukan sekadar berdemo kerana turut kawan. Tetapi berdemo kerana punya TUJUAN.

Mungkin ramai yang mengambil perkataan "bersih" itu secara literal. Ada yang me"nempel"kan dalil dan hujah-hujah lain dengan perkataan tersebut. Kebanyakan ilmuan "tinggi" akan terus menempelak golongan ini. Namun, kadangkala, berfikiran literal itu tidak salah jika kena pada tempatnya, bahkan menjadi satu kelebihan. Pemikiran literal itu perlu bagi menyampaikan hujah sesuai dengan tahap pemikiran orang yang mendengar. Apa guna membahaskan sesuatu perkara secara mendalam sekiranya orang yang mendengar tidak mampu fahami apa yang kita sampaikan? Justeru, dalam sesetengah keadaan, literal itu adalah kebijaksanaan.
"Orang yang bijak adalah orang yang mampu menyampaikan sesuatu maklumat yang kompleks menjadi satu maklumat yang senang untuk difahami"

Semoga BERSIH2.0 diberi keizinan olehNya untuk berjalan lancar! Kerana, walaupun cuba dihalang oleh sang pemerintah dan "anjing-anjing"nya, ditambah pula bertembung dengan 2 golongan lain yang cuba membuat provokasi, jika YANG MAHA KUASA mahukan ianya tetap berjalan, ia akan tetap berjalan. Sama-sama kita doakan.

9 Julai 2011. Hari bersejarah(to-be) untuk Malaysia!

0 comments: