Recent Posts

Saturday, October 4, 2008

::Dahsyat sungguh masyarakat akhir zaman::

Dalam kebosanan menyambut hari raya sebab sepupu yang sebaya dengan akoo xde,(ayed, puah weh lok mung xdok, xdok ore nok ajok bual), banyak rancangan2 astro yang dilayan. Bila tengok saja, akoo mula menggeleng kepala. Dahsyat sungguh masyarakat kita sekarang. Semuanya sangat fanatik dengan hiburan.

Apa yang lebih dahsyat ialah selalunya, apabila kata hiburan, kita sering kaitkan dengan golongan2 muda atau remaja tetapi apa yang membimbangkan akoo ialah akoo melihat dengan mata kepala akoo sendiri ada rancangan tv yang mana orang tua yang sepatutnya dah dekat dengan masjid pula yang lebih2. Dalam rancangan yang kulihat, mereka tanpa segan silu menari macam nak rak, mengalahkan golongan muda mudi. Apa semua ini?? Jika mana nenek kepada cucu2 sudah berkelakuan begitu, kita jangan hairan anak2 muda kita sekarang lebih teruk dari yang disangka.

Yang lebih memanaskan hati ialah bila mana suasana ini telah menjadi satu kebiasaan, kanak2 mula menjadikannya bahan ikutan. Ya, kebanyakannya tidak lagi diajar seperti dulu, tetapi semuanya telah disuapkan dengan hiburan. Jika dulu kanak2 terkenal dengan kisah2 nabi, dan mereka cuba menjadikan mereka sebagai idola. Tapi, suasana itu ternyata sekali telah pupus. Siapa idola? Mawi, Aznil, Siti. Ya Allah, Kau selamatkanlah masa depan anak2 ini!!

"Sesungguhnya anak yang lahir itu ibarat kain putih. Ibu bapalah yang menjadikan mereka sama ada anak itu Yahudi atau Majusi."

Ayuh sahabat2!! Sedarlah kita, hidup ini xlama. Sedar xsedar, dah 20 tahun rupa2nya, dah boleh jadi bapak orang. Masa akan terus berlalu, tetapi ummat Islam masih belum dapat merealisasikan janji Allah Taala bahawa kita akan menang. Ya, kita perlu bersyukur Malaysia negaranya aman dan tiada peperangan. Tetapi, suasana aman ini sebenarnya tipu daya Kafirin yang telah memisahkan ummat Islam dengan sentimen negara. Kita aman, tetapi tidak rasa langsung kesengsaraan saudara kita di Palestin. Kita aman, tetapi aman hanya pada luaran, tetapi jenayah terus meningkat, maksiat terus berleluasa. Sampai bila benda ni nak berterusan???

0 comments: