Recent Posts

Saturday, October 4, 2008

::Hindustan??::

Dah lama rasanya xlayan hidustan. Memandangkan sekarang dah bertambah berbondong2 hero dan heroin baru, ditambah pula dengan pemakaian pelakon mereka yang semakin teruk membuatkan akoo agak kurang berminat untuk menontonnya. Namun, akibat kebosanan yang amat sangat, terpaksalah diri ini melayan cerita2.

Ada suatu cerita berjodol "Delhii High". Agak menarik cerita ini. Antara mesej menarik yang cerita ini cuba sampaikan ialah sifat husnuzon atau saling memahami. Benarlah kata cerdik pandai, "kalau kita nak orang faham kita, kita kena faham orang". Dalam cerita ini, watak2nya sering mengungkapkan perkataan "tolonglah FAHAM saya", "awak ni tak FAHAM saya", "saya cuba MEMAHAMI". Bila mana sifat ini sudah tiada dalam peribadi kedua2 belah pihak, maka berlakulah persengketaan.

Sebenarnya mereka membenarkan kata2 Hassan Al Banna, "tingkat ukhuwah yang paling rendah ialah berlapang dada dan yang paling tinggi ialah melebih2kan sahabat melebihi diri sendiri".

Cerita ini juga mengajarku tentang buruknya sifat ego(terasa siot). Seorang suami yang baik ialah suami yang "susah nak marah, cepat reda". Tetapi memang fitrah kebanyakan manusia, ego xdapat ditentang. Susah sungguh melawan ego. Ya, dalam cerita boleh dilakonkan dengan mudah untuk melawan ego, tetapi realitinya tidak begitu. Apa2pun, kita perlu menghidari sifat yang xberapa nak bagus tu.

0 comments: