Recent Posts

Saturday, May 8, 2010

APA mendahului SIAPA


"Ha... tu la.. dulu bukan main tegur orang. Sekarang ni, kena atas kepala sendiri. Padan muka!"

Agak terkejut akoo mendengar statement terbabit. Apabila seorang yang dulunya "baik" dan menegur kesalahan kita, sekarang ini, dia pula yang melakukan kesalahan yang sama. Sukar untuk diterima bukan? Bahkan, inilah yang menjadi point utama untuk tidak menegur kesalahan orang lain. Takut2, kita pula yang akan lakukan satu hari nanti.

Sudah lama ingin akoo ulas soal filem "Antara Garisan", namun, xberkesempatan. Filem yang menggambarkan bahawa pahala dan dosa ini hanya terpisah dengan hanya satu garisan. Hari ini kita mungkin melakukan kebaikan, namun, esok, siapa tahu? Dari satu sudut, filem ini agak menarik. Nak tahu, kena tengok sendiri. Hehehe.... Namun, dari satu sudut yang lain, akoo melihat, agak banyak filem2 yang telah menanamkan satu mentaliti yang negatif masyarakat terhadap mereka yang ingin mengamalkan apa yang dinamakan "amar makruf nahi mungkar".

Kebanyakan cerita2 yang ditayangkan menggambarkan bahawa golongan ini adalah golongan yang ekstrimis, golongan yang kolot, golongan yang ada kepentingan diri. Sebab itu, tidak hairanlah masih ada masyarakat yang melihat orang yang berserban dan memakai celak ini sebagai "alien". Memang benar! Ada golongan2 seperti ini, namun, xsemuanya begitu, bahkan ramai yang sangat berhemah pendekatannya, apa lagi fleksibel dalam tindakannya. Dan, ada di antara mereka ini xperlu mengubah penampilan pakaian mereka, masih berjubah dan berserban, tetapi mampu diterima oleh masyarakat.

Namun, menyalahkan cerita2 ini bukanlah penyelesaiannya. Ya, asyik menyalahkan, tetapi kita sendiri xpernah memberikan alternatif kepada mereka apa yang sepatutnya dibuat. Maafkan akoo!! Justeru, menjadi cabaran buat kita semua untuk menukar mentaliti ini. Ayuh!!

Berbalik kepada kisah statement di atas, ia boleh dilihat dari 2 aspek. Satu, aspek penegur dan kedua, aspek orang kena tegur. Memang benar, penegur SEDANG melakukan kesalahan. Namun, persoalannya, apabila penegur menegur orang kena tegur dahulu, adakah dia SALAH? (wow!! banyak betul perkataan tegur.. hehehe..). Sudah tentu jawapannya tidak! Bahkan, kredit perlu diberikan kepadanya kerana telah melakukan seruan Allah Taala. Kita sepatutnya mencontohi dia YANG DULU.

Dari aspek orang yang kena tegur pula, andai kita melihat penegur melakukan kesalahan, sepatuntya, tanggungjawab kita pula untuk menegurnya. Dan, itulah sepatutnya yang kita pegang.

"Ad din itu adalah nasihat".

Kita menasihati kawan kita hari ini bukan bermakna kita telah sempurna dan selama2nya akan sempurna. Kita menasihati kawan kita pada hari ini agar satu hari nanti, ada orang yang akan menasihati kita andai kita melakukan kesilapan.

Akoo juga suka berpegang kepada prinsip "belajar daripada kehidupan". Apabila prinsip ini dipegang, maka peganglah apa yang dikatakan Saidina Ali, "lihat APA yang dikata, jangan lihat SIAPA yang berkata". Andai apa yang dikata itu berguna untuk kita, maka gunalah untuk kebaikan diri. Jika kita asyik melihat siapa yang berkata, maka semestinya timbul sentimen di situ. Andai seorang Zionis yang membunuh ummat Islam sekali pun berkata, dan jika apa yang dikatakan itu benar, maka kita perlu ambil hikmah dari kata2nya.

Justeru, dalam soal di atas, BENAR, orang tersebut telah melakukan kesalahan. Tetapi, jangan lupa, apa yang dikatakannya dahulu juga BENAR! Fikir2kanlah....

0 comments: