Recent Posts

Monday, July 18, 2011

Mengurus PERUBAHAN


Zaman semakin mencabar. Mereka yang tidak dapat mengadaptasi dengan perkembangan zaman akan pupus, kata teori evolusi. Akoo tidak mahu membahaskan soal "di sebalik" teori tersebut, namun, cukuplah untuk mengambil sedikit hikmah daripada teori terbabit.

Guru yang telah lama menggunakan "kapur tulis", sudah tentu agak kekok untur bertukar kepada "whiteboard marker". Namun, kekok itu biasa, yang penting, telah mula mencuba. Menariknya, akan ada mitos2 dari sesetengah golongan yang tidak mahu pertukaran tersebut berlaku. Kata mereka, sebab itulah pelajar sekarang banyak yang kurang ajar, ilmu lambat masuk, banyak gejala sosial..... Semuanya disabitkan kepada tertukarnya "kapur tulis" kepada "whiteboard marker".

Semua jadiserba salah. Jika tidak berubah, akan terus ditinggal zaman. Mahu berubah, akan ada "polis2 trafik" di tengah jalan.

Namun, perkara baru yang akoo pelajari tentang perubahan ialah "perubahan perlu diurus".

PERUBAHAN, KUASA DAN RAKYAT

Perubahan perlu dilihat daripada 2 aspek. Daripada sudut seorang pemimpin dan sudut seorang pengikut atau rakyat. Selalunya, idea dan strategi perubahan ini datangnya daripada pihak pemimpin. Ini mungkin tidak menjadi masalah jika perubahan itu diterangkan dengan baik kepada masyarakat bawahnya.

Namun, situasinya berlainan apabila suara perubahan itu datang daripada rakyat yang tidak mempunyai autoriti dalam sesebuah organisasi. Akibat mereka tidak punya apa2 kepentingan dalam organisasi tersebut, tidak perlu menjaga hati sesiapa pun, maka idea perubahan yang dibuat adalah lebih lantang dan telus.

Ia mungkin dilihat baik oleh rakyat yang ingin membuat perubahan, namun, kadangkala akan dilihat "ancaman" bagi sang pemerintah. Ada pemerintah yang akan memikirkan situasi rakyat lain yang masih belum mampu menerima perubahan itu, ada pemerintah yang melihat perubahan itu akan mengganggu gugat kedudukannya dalam organisasi tersebut. Itu semua, terpulang kepada sejauh mana integriti seseorang pemerintah tersebut.

PERUBAHAN DAN KEZALIMAN

Kerap kali, apabila suatu perubahan itu mengganggu gugat sesebuah pemerintahan, sejarah telah membuktikan bahawa langkah yang paling popular di kalangan pemerintah adalah mengecam mereka yang membawa perubahan. Media diguna pakai bagi memastikan orang ramai melihat sang pencerah ini adalah pengkhianat dan penghancur dunia.

Jebat telah menerima padah. Galileo Galilei juga menimpa nasib yang sama. Itu mungkin dalam situasi yang tak berapa "islamik".

Percaya atau tidak, dalam sejarah khalifah Islam, malah dalam gerakan Islam semasa itu sendiri, ternyata wujud pemerintah yang kecut dan bimbang dengan perubahan yang dibawa oleh rakyat apabila wujud pemikiran-pemikiran baru yang nampaknya seperti mengganggu gugat popularitinya sebagai pemerintah. Lalu, apa yang dibuat? Dihukum pembawa pemikiran tersebut termasuklah masyarakat lain terus diancam dan di"kerat" jika ada di antara mereka yang membawa pemikiran terbabit.

Sayangnya, tindakan mereka itu hanya menyebabkan mereka "win the battle, but lost the war". Keadilan akan terus terpelihara dan kezaliman hanya membawa kepada kehancuran.

DECISION MAKER YANG MATANG

Apabila berada di dalam kasut pemimpin, bukan mudah untuk membuat keputusan dalam sesuatu idea perubahan. Dia perlu melihat kepada maslahah dan mafsadah sejagat, bukan hanya merujuk kepada diri dan sesetengah kelompok.

Justeru, apa-apa idea hendaklah dinilai dengan hati yang jernih tanpa apa-apa sentimen walaupun ianya datang daripada orang yang tidak disukai. Hikmah ini perlu dipelajari daripada tamadun China seperti dalam cerita "3 Kingdoms", yang bukan hanya menyanjungi mereka yang "kuat" dalam peperangan, tetapi mereka juga sangat menyanjung ilmuan dan sarjana yang sangat "bijak" dan mampu melihat lebih jauh ke depan.

Sarjana mampu memberikan pendapat yang pelbagai, namun, pemimpin yang baik merupakan pemimpin yang mampu menentukan APA yang SEPATUTnya dibuat. Itu adalah pemimpin yang baik. Dia tidak menutup idea, tidak menolak pendapat ilmuan A, dia tidak menolak pendapat ilmuan B. Dia mungkin menerima pandangan ilmuan A atau B, tetapi dia juga mampu membuat keputusannya sendiri. Mungkin keputusannya adalah C.

Ahhh... Ideal sungguh! Terpulang. Namun, akoo percaya, faktor ini mampu menentukan jatuh bangunnya sesebuah tamadun. Tamadun "kerat mengkerat" akan runtuh, tamadun "mengancam pencerahan" akan lupus, yang tinggal hanya tamadun yang mampu "mengurus perubahan". Ayat ini mungkin tidak penting buat masa ini, tetapi apabila anda telah menjadi pemerintah atau pemimpin, ingat ayat ini sebaiknya.

0 comments: