Recent Posts

Thursday, July 7, 2011

Cabaran REALiti


"Kalau nak pastikan tak ada yang menipu tentang kad makan, kita kena perkuatkan lagi peraturan dewan makan. Makcik yang jaga kad makan perlu ada setiap masa"

"Ini soal honesty"


"Habis, kalau camtu, xperlu ada peraturan dan kad makan la.. Just percaya bahawa semua orang akan honest dengan diri dia, dan tak akan ambil makanan 2 kali"
Isunya NAMPAK simple. Hanya soal makan di dewan makan. Tetapi, realiti hidup itu tidak semudah yang disangka. Penuh dengan cabaran.

Jika isu ini diutarakan kepada sahabat seperjuangan serta rakan yang mempunyai faham Islam, mungkin tidak ada masalah. Tetapi, apabila berdepan dengan mereka yang agak "liberal", non muslim yang punya pendirian dan pemikiran sendiri, di situ, isu semudah ini boleh menjadi suatu yang sangat sukar untuk mendapat satu resolusi.

Sejujurnya, di alam kampus inilah pertama kali akoo bergaul dengan mereka yang bergelar non muslim. Mungkin dulu ada, semasa di sekolah, ada cikgu non muslim dan pengalaman singkat dan tidak matang bersama rakan-rakan non muslim di PLKN. Selama 5 tahun di kampus juga, majoriti masa diperuntukkan untuk berbincang dan bersama dengan rakan-rakan satu fikrah.

TAKLIFAN BARU

Setelah mendapat taklifan sebagai Pengerusi Balai Islam kolej bagi sesi kali ini, akoo sangkakan tugas ini seperti mana tugas akoo semasa memegang "persatuan islam" dahulu. Namun, ternyata, setelah diberi kefahaman tentang pergerakan sesebuah organisasi Islam, kali ini, Dia ingin mendidikku untuk berhadapan dengan sebuah "realiti".

Taklifan kali ini cukup penuh dengan cabaran.

Menjadi seorang pemimpin peringkat pertengahan, (seperti yang dinyatakan dalam 360 Leader), semestinya cukup menguji kesabaran. Kita mendapat halangan daripada "orang atas", perselisihan pendapat sesama "rakan seperjuangan", dan perlu mengendalikan "orang bawah" untuk sama-sama mencapai matlamat.

HALANGAN DAN ANCAMAN ORANG ATAS

"Akoolah yang paling berkuasa di sini. Siapa yang tak suka duduk bawah akoo dan bawah kawasan akoo, boleh keluar daripada tempat akoo"

Secara ringkasnya, inilah pemikiran orang atas yang dihadapi. Peraturan demi peraturan diperketatkan. Habis penghuni disaman dan beberapa dikerat. Diajak berbincang dan dinasihati, dibalas dengan "saya orang paling berautoriti di sini".

Jiwa muda terus bergelora. Memikirkan nasib "rakyat" di bawah pemerintahan orang atasan yang agak diktator. Namun, acap kali perasaan itu ditenangkan dengan niat baik orang atasan untuk membetulkan SIKAP "rakyat" yang semakin membimbangkan saban hari.

Kata orang, jika tidak boleh bekerja dengan orang atasan, sama ada tukar orang atasan, atau tukar cara pandang kita terhadap orang atasan. Itulah sikap proaktif. Akoo memilih pilihan yang kedua terlebih dahulu, dan sedikit "ancaman" dibuat gara-gara pendekatan "slow talk" dan "nasihat baik" tidak dilayan.

Alhamdulillah... Nampaknya ia berkesan. Namun, diri ini masih memerhati, jika sang pemerintah masih diktator, pilihan pertama akan akoo pilih!

PERSELISIHAN RAKAN SEPERJUANGAN

Dalam organisasi Islam sendiri, sudah banyak kepala dan perselisihan pendapat, apatah lagi dalam organisasi realiti ini, yang rata-ratanya mempunyai perwatakan pemimpin, punya prinsip dan pemikiran tersendiri.

Tidak kurang juga, perbezaan budaya dan ragam yang agak ketara. Ada yang pendiam. Ada yang lantang bersuara. Ada yang hanya memerhati. Malah ada yang hyperactive. Jika semua membaca buku 7 habits, mungkin boleh akoo lontarkan soal think Win/win dan konsep sinergi. Namun, realiti mengajar akoo bahawa konsep itu tidak semestinya perlu difahami dengan menghadam secara kritikal buku terbabit.

Konsepnya hanya perlu diPRAKTIKkan bagi membuatkan mereka mengerti apa erti kepentingan konsep terbabit. Dan alhamdulillah... Kami mampu mengeluarkan satu semangat baru atas terma "TEAM". Dan sedikit sebanyak konsep PERBEZAAN sebagai satu KELEBIHAN akoo utarakan.

Walaupun itu sudah tercapai, perbincangan yang melibatkan soal prinsip agama dan moral masih lagi membuatkan akoo kekok dan terkadang, hilang akal. Tidak tahu bagaimana harus akoo bertindak dan memberikan respon kepada mereka.

Sebagai contoh, dalam kes pada awal entri, jikalau mereka yang beragama Islam, boleh sahaja akoo utarakan soal halal haram dan keberkatan. Namun, bila memikirkan bahawa mereka adalah non muslim, akoo seperti agak sukar memilih ayat dan konsep yang sesuai.

PENYAKIT LOW EXPECTATION
"Bagi akoo, betul, ini soal honesty. Tetapi, peraturan itu perlu ada untuk mengawal tingkah laku manusia. Islam ajar kami begitu. So, bagi akoo cukup dengan peraturan yang ada, tidak perlu diperketatkan, sebab peraturan itu untuk MENGAWAL, bukan menghalang kita buat something. Sebab itu, dalam Islam ada halal dan haram, ada dosa dan pahala." tiba-tiba akoo memberanikan diri memberikan pendapat

"Akoo tahu soal halal haram. Tapi, still akoo nampak ada je malay yang curi-curi makan" seorang non muslim membalas, musykil dengan sikap orang Islam sendiri.

"Soal itu, bila makcik yang jaga tu tak ada, kalau kita nampak, tugas kita adalah untuk menegur diorang. Sebab itu dalam Islam ada dakwah dan nasihat. Dan kalau kita nasihat orang, mungkin dia tak dengar. Tapi, kita kena cuba bagi nasihat yang paling baik untuk dia dengar. Itulah tugas kita!"
jelasku sekali lagi.
Semua mengangguk diam. Setuju. Walaupun mungkin seakan-akan sedikit "pelik" statement terbabit.

Rupa-rupanya, inilah penyakit yang melanda kebanyakan kita ummat Islam, termasuk diri akoo sendiri. Terlalu memandang rendah kepada pegangan kita dan kepada pemikiran non muslim itu sendiri. Akoo terlalu takut dengan fakta yang akoo imani. Sedangkan, jikalau disampai dengan baik kepada mereka, rupanya, mereka boleh menerima bahkan menyokong apa yang kita sampaikan. Kerana, Islam itu rahmatan lil 'alamin.(Rahmat untuk sekalian alam). Bukan hanya rahmatan lil muslilmin(rahmat untuk orang Islam).

DIDIKAN BARU

Mendapat hikmah daripada didikan baru si Dia. Mudah-mudahan, diri ini mampu menghadapi cabaran yang mendatang.

Menulis di entri mungkin kelihatan indah dan mudah. Namun, mempraktikkannya, cukup menduga iman. Takut-takut, akan pancit di tengah jalan.

Mudah-mudahan, dikurniakan iman yang teguh bagi menghadapinya. Amin~

"Usah dipinta hidup yang MUDAH, tetapi pintalah iman yang KUAT bagi menghadapi kesukaran dan cabaran kehidupan ini"

0 comments: