Recent Posts

Saturday, December 27, 2008

sebut betul2... E.G.O.!!


"enta tahu x, enta dah memberi fitnah yang terbesar kepada Islam? Apsal enta dapat E? Sebab buat kerja Islam? Orang lain wat keje Islam gak... Ke enta pulun wat keje Islam sampai xingat belajar? Apsal enta pulun sangat wat keje tu? Enta dapat apa dengan pulun gile wat keje tu? Dengan pulun tu, dapat menimbulkan rasa kesian sahabat2 enta kat enta?"

Akoo hanya mampu terdiam...... Astaghfirullah....

Hidup diteruskan macam biasa. Memang terasa banyak ingin dikongsikan dalam blog, tapi, xberkesempatan. Semakin lama diberi nafas ini, semakin banyak benda yang dipelajari. Alhamdulillah. Sejak akhir2 ini, akoo mengenal dengan suatu perkataan yang tidak asing lagi bagi kita. EGO!!

Pada mula akoo mengenal perkataan ini, akoo tidak mengerti apa maknanya. EGO tu apa? Orang asyik dok cakap dia ni ego, dia tu ego. Namun, sejak akhir2 ni, Allah seperti mahu menunjukan akoo tentang sifat ni dengan melihat kepada diri sendiri. Rupa2nya, diri sendiri juga tertanam sifat ego ini. Lemah betul akoo ni kan. Betullah kata2, "kenalilah diri sendiri, nescaya kamu akan mengenal Tuhanmu"

Menurut kefahamanku, EGO ialah tidak mahu mengaku diri lemah atau salah. Orang yang ego, berfikiran "dia je betul, orang lain sumer salah".

Orang ego.....
kadang2 apabila buat salah, cuba mencari jalan bahawa kesalahan itu, bukan sepatutnya diletakkan ke atasnya.

Orang ego.....
kadang2 apabila orang cuba menegur tentang kelemahannya, tidak dapat menerima niat murni si penegur itu. Dia hanya akan berfikir "mamat ni nak malukan akoo ni', "aaahhh... apa yang ko tahu pasal diri akoo, akoo lebih faham situasi diri akoo daripada kau la..."

Orang ego.....
dalam memberikan pandangan, tidak ada yang boleh mengkritik pandangannya, kerana hanya pandangan dia sahaja yang betul. Susah betul ingin menerima pandangan orang lain.

Orang ego....
kadang2 apabila dikatakan orang bahawa dia ego, pasti berdendam dengan orang tersebut.

Wahai akoo dan insan yang ego, cukuplah! Tidak ada manfaat pun membaja dan menyemai sifat ini dalam diri. Jika kita berbuat salah, maka mengakulah bahawa kita salah. Jika idea kita tidak mendapat sambutan dan xboleh diterima, biarlah, yang penting, kita cuba menyumbang idea. Jika ada yang cuba menegur kita, berterima kasihlah padanya kerana masih ada lagi orang yang ingin melihat kita menjadi lebih baik.

Percayalah... Orang yang hebat lagi tenang dalam menghadapi ujian Allah ialah orang yang mampu menghilangkan EGO dari dalam diri.

2 comments:

dr cintai kesempunaan said...

EGO.. SUME ORANG ADA SIFAT NIE.. Xde sape yg smpurana tp cintai lah kpd kesempurnaan... baiki klemahan diri..

Anonymous said...

bagos. dah sampai masanya...