Recent Posts

Sunday, July 12, 2009

INGATan buat peLUPA!


Aceh. Satu nama yang cukup terkenal pada akhir tahun 2004. Saat itu, riuh satu dunia berbicara tentang satu fenomena alam ciptaan Allah Taala: Tsunami. Akoo masih ingat dengan gambar2 yang cukup menginsafkan diri dan bagi akoo, merupakan satu bukti yang cukup kukuh bahawa Islam itulah DIN DI SISI ALLAH TAALA. Tiada yang lain.

Masih ingat lagi? Ketika cikgu2 yang turut pergi join misi ke sana(masa tu akoo form 5), asyik menceritakan tentang dalam banyak2 benda kat sana, hanya tinggal sebuah masjid. Dan yang peliknya, masjid2 ini, tidak ada kesan langsung apabila bencana alam itu melanda. Dalam hati akoo berfikir, "isy... xkan orang xleh nampak lagi kot.. Dah jelas sangat dah tu." Dan, akoo kira, ramai juga yang berfikiran demikian.

Ummi akoo juga acap kali ke sana akhir2 ini. Alhamdulillah, perniagaannya pencicahnya sudah mampu menembusi sempadan negara. Hehehe... Dan, ummi banyak bercerita tentang kisah Tsunami itu sejak balik dari sana. Hmm.. Sungguh menginsafkan! Terima kasih ummi.
"Maso Tsunami tu, ore denuh cito, hok dok pusat bandar ni, pelik tengok ore dok pakat lari dari arah laut belaka. Berlari gi arah bandar rrr.. Pastu, maso tu, sek2 ni, ramai pakat naik masjid belako. ORE CINO PON NAIK ATAS MASJID maso tu. Lepas tu, sumo sek2 ni masuk Islam belako." cerita ummi... semangat.

"Pastu, ado sore ni,(akoo dah lupa nama dia), naik atas kapal, maso dio napok air ombak mari kat dio, besar nok nyambar tu, dia be kuat. Pastu, ombak tu pecoh dua. Ngelah skali, kapal hok dio naik tu la hok lekat atas rumah ore tu." sambungnya lagi.

Seronok ber"usrah" dengan ummi akoo malam tu. Sambil2 nak tunggu order je. Chicken chop lambat sampai. Bagi akoo, akoo belajar sesuatu pada malam tu. Sekali lagi, keyakinan akoo terhadap fitrah manusia menebal. Walaupun, dia bukan Islam, tetapi saat mana tsunami datang, mereka berlari masuk ke dalam masjid, mengharapkan pertolongan daripada SATU KUASA AGUNG.

Kemudian, akoo juga melihat, sangat cantik Allah menurunkan hidayah kepada hambaNya. Macam2 cara. Dengan cara ini, orang bukan Islam tersebut, telah mendapat hidayah Allah. Seronok sungguh kalo akoo tergolong dalam golongan ni. Kisah ni mengingatkan akoo tentang filem "Tanah Kubur". Akoo tidak hairan dengan kisah orang yang zalim itu akan dilaknat oleh Allah Taala di bumi lagi, tetapi akoo tersentuh apabila mendapati, dengan cara itulah, Allah memberi hidayah kepada isteri si zalim itu.

Namun, akoo masih tetap berfikir, akoo yakin ramai yang tahu, bahawa Islam itulah KEBENARAN. Namun, mungkin, (akoo ulang) mungkin, mereka tahu, tapi mereka tidak mahu. Tahu solat tu wajib, tapi xnak solat. Tahu rokok itu haram, membahayakan kesihatan, ada kaitan dengan kanser paru2 dan sebagainya, tapi, xnak berhenti merokok. Kenapa ya?

Mungkin jawapannya..... tidak perlu berfikir soal mahu, kerana mahu itu kerja Allah Taala untuk buka pintu hati mereka. Namun, tahu itu tugas kita. Kita harus memberiTAHU dengan cara yang paling baik, (akoo ulang), CARA YANG TERBAIK agar dengan itu, Allah akan memberiMAHU kepada mereka. InsyaAllah....
Namun, ramai yang MAHU, tetapi tidak diberiTAHU................... dengan baik.

0 comments: