Recent Posts

Saturday, July 11, 2009

ASING atau MENGASINGKAN


Sabda Nabi SAW
"Datangnya Islam dalam keadaan dagang, kemudian ia akan kembali dagang. Maka, beruntunglah orang2 yang dagang."
Bagi mereka yang mengikuti usrah atau mana2 kumpulan yang yang mendakwa memperjuangkan Islam, sudah pasti sangat familiar dengan hadis di atas. Bila hadis ini dibaca dan diteliti, semangat mereka yang memegang ajaran Islam dengan gigi geraham ini akan "membara".

Kenapa? Kerana dalam hadis ini, Nabi SAW telah memberikan satu keyakinan buat PEJUANG ISLAM akhir zaman, bahawa mereka akan diDAGANGkan(diASINGkan). Nabi SAW telah memberi satu kepastian bahawa Islam ini akan dipandang pelik, jumud, ketinggalan zaman pada suatu hari nanti.

Sebab itulah, situasi seperti sekarang berlaku. Orang memberi tazkirah di hadapan dianggap SANGAT ALIM. Orang yang menjaga SOLAT FARDHU, disebut RAJIN, walhal itu memang satu perkara yang wajib. Bila mana seseorang memakai jubah atau serban, orang akan pandang semacam. "Wah... yahudi mabuk mana ni?" kata filem P Ramlee.

Apabila diajar tentang hadis ini, ramai pejuang Islam mula lega. Lega kerana menjadi seorang yang dipandang "PELIK" itu memang lumrah. Menjadi "ALIEN" di tempat sendiri adalah lumrah. Akoo juga pernah berpemikiran begitu. "Lantaklah orang nak panggil apa bila akoo cuba bawa Islam ni. Memang Nabi SAW dah cakap camtu"

Namun, akhir2 ini, akoo mula menilai kembali pemahamanku terhadap hadis ini dan akoo cuba kaitkan dengan situasi ummat Islam masa kini. Hmm... Rupanya, ada something wrong dengan pemahaman akoo, bahkan pada akoo, kebanyakan daripada kita terhadap apa mesej yang cuba disampaikan.

Benar! Islam itu akan dilihat sebagai satu benda yang pelik pada awal pengenalannya. Namun, persoalannya, adakah ia akan terus dalam kePELIKan tersebut? Bukankah Nabi SAW telah berjaya mengubah kepelikan tersebut menjadi suatu yang BIASA? Jadi, sekarang Nabi dah xada, jadi, siapa yang akan memBIASAkan persepsi kepelikan orang lain terhadap Islam? Jawapan ada pada anda....

Kemudian, akoo berfikir lagi. Bila mana membaca hadis ini, kebanyakan golongan yang mendakwa diri mereka sebagai pejuang Islam, merasakan bahawa mereka akan dipandang ASING oleh masyarakat apabila mereka memperjuangkan Islam. Ya, kita akan dipandang asing. Namun, dari satu perspektif yang lain, ada golongan yang tidak dipandang asing, tetapi merekalah YANG MENGASINGKAN diri daripada masyarakat.

Akoo ulang... bukan DIASINGKAN, tetapi MENGASINGKAN.

Kenapa akoo berkata begitu? Kerana mereka ingin menjadi GHURABA' katanya. Adakah MENGASINGkan diri daripada golongan yang sepatutnya disampaikan Islam(mad'u) itu digelar "Ghuraba'"? Apabila itu yang difahami, maka Ghuraba' jenis ini hanya akan mencari orang yang SEJENIS dengan mereka untuk disampaikan Islam. Maka, jadilah Islam itu HANYA disampaikan kepada mat2 surau, budak2 baik dan dah ada basic agama. Kawan2 yang selalu keluar dating, keluar kelab malam, xakan didekati... Bahkan bila mana inilah "Ghuraba'" yang difahami, sebenarnya, bukan orang lain yang memandang kita pelik, tetapi kitalah yang memandang orang yang bukan sejenis dengan kita adalah PELIK. Kan dah terbalik tu?

Ayuh! Ayuh kita bangkit. Motivasi daripada Nabi SAW sudah ada. Nabi sudah bersabda bahawa orang yang ASING ini adalah beruntung. Maka kita seharusnya bangkit untuk memperjuangkan Islam. Namun, itu bukan maknanya, kita yang mengasingkan diri daripada orang yang sepatutnya kita sampaikan risalah Nabi SAW. Kerana... Sewaktu awal kenabian dahulu, Islam juga dipandang PELIK. Tapi, Nabi tidak pernah mengasingkan diri daripada mereka yang mengatakan bahawa ajarannya pelik, bahkan, Nabi merapati mereka.

Fikir2kanlah....

0 comments: