Recent Posts

Sunday, July 19, 2009

Jangan TAK Tegur!


"Aduh... camne nak buat ek? Nak tegur kang, takot terasa hati plak. Pastu, lari dari akoo, xnak kawan ngan akoo. Tapi, kalo xtegur, makin teruk pulak kang jadinya masalah ni"
Amacam? Mesti pernah rasa camni gak kan? Serba salah. Buat pun salah, xbuat pun salah. Jadi, camne ni beb?

Akoo dalam proses menghabiskan buku "Pemikiran Praktikal" karya Edward de Bono(nama dekat2 ngan nama akoo, tu baca tu. Hahaha). Satu ungkapan yang menarik minat akoo ialah, "manusia sukar untuk berubah pemikirannya terhadap sesuatu perkara, jika keterangan tentang perkara itu sudah ada di dalam memorinya". Sebagai contoh, kita dah kenal mat rempit ni memang haprak, jadi, kita payah nak terima mat rempit boleh jadi "baik".

Jadi, sebab itulah ramai yang tak boleh terima apabila menerima sesuatu perkara yang bertentangan dengan memorinya, walaupun perkara itu logik dan sepatutnya diterima. Atas dasar inilah, perasaan serba salah tadi timbul....... mungkin tidak bagi semua orang.

Manusia ni macam2 jenis. Ada yang suka terus terang je(direct), ada yang suka simpan, tapi bila meletup, abis beb. Kedua2nya punya kelebihan dan kelemahan yang tersendiri. Namun, akoo lebih suka mengambil sikap fleksibel, terus terang dalam sesetengah keadaan, dan diam dalam keadaan yang lain. Kerana, bagi akoo, kita harus bertindak mengikut situasi.

Bagi mereka yang suka SIMPAN, ingatlah bahawa "Addin itu adalah nasihat". Jadi, janganlah terlalu takut untuk menegur kerana takut diri akan dijauhi. Belum cuba belum tahu beb. Kalau dah cuba, memang orang tu akan jauhkan kita, maka masa tu, try TEGUR CARA LAIN. Namun, kita harus lebih berani. Bila mana golongan ini menjadi berani, ia akan menjadi golongan berani yang berSTRATEGI kerana asalnya mereka adalah golongan yang berhati2.

Bagi mereka yang suka DIRECT, perlu ingat "terlajak kata dah tak boleh nak tarik dah beb". Jadi, berfikirlah dahulu sebelum terlajak. Menegur bukan hanya dengan berdepan. Teguran nabi juga punya SENI. Lain orang, lain cara Nabi SAW tegur. Dan, diam Nabi SAW juga adalah teguran. Jadi, golongan ini perlu lebih berhati2. Namun, golongan ini akoo sangat respek kerana mereka BERDEPAN dan gentleman. Golongan ini sangat minoriti. Lebih baik dari golongan yang pengecut dan hanya pandai CAKAP BELAKANG.

Kesimpulannya, teguran itu ada seninya yang tersendiri. Tidak salah jika kita MULA menegur, dan orang menjauhkan diri daripada kita. Kerana, pada masa itu, kita akan belajar, "Ooo... Silap akoo kat sini". Jadi, kita akan memperbaikinya pada masa akan datang. Cuma, masalahnya, ramai yang tidak mahu mencuba. Hanya takut dan terus takut. Itu bukan seni teguran namanya. Itu pengecut!
Jadi, bagi sesiapa yang belum cuba menegur, Jangan TAK Tegur! Barang siapa yang dah selalu tegur orang, banyak2kan tegur diri sendiri ya!

1 comments:

jumarni said...

tak faham sangat lah ape yg cuba di disampaikan...mungkin pelu bg contoh yg lagi dekat kot....