Recent Posts

Monday, November 2, 2009

pengHUKUM


Sudah tentu ada bezanya antara memBENARkan sesuatu dengan mencari keBENARan. Majoriti antara kita lebih memilih untuk menjadi golongan yang pertama. Kita akan tertakluk kepada apa yang kita pernah pegang dan percaya, dan akan melihat "orang bukan dari fahaman kita" adalah TIDAK BENAR.

Tidak salah untuk berasa BENAR, namun, salahnya apabila kita menyalahkan orang lain.

Di saat orang lain asyik menyalahkan golongan penghidap HIV, golongan ini hilang tempat untuk dituju. Benar! Akoo silap dalam masa lampauku. Jadi, apa harus akoo buat sekarang? Semua dah menolak akoo. Maka timbullah golongan2 Kristian yang menampilkan kebajikan mereka. "Xpe... Orang agama awak xnak bantu awak, biarlah kami yang menolong awak. Kami boleh sediakan tempat tinggal untuk awak". Itulah mesej yang berjaya mereka sampaikan. Kemudian, kita pula dok bising Kristian dah mula pengaruh orang kita. Walhal?

Sekali lagi, terasa ingin belajar SESUATU dengan orang Kristian membuak dalam hati akoo.

Bila sebut soal HIV, tentu kita sangat popular dengan iklan "Aiman tak kisah". Bagaimana budak sekecil Aiman tidak mendiskriminasi dan menghukum mereka, kita pula bagaimana? Ya, mungkin cakap sahaja senang, namun, akoo pernah mempunyai pengalaman memeriksa pesakit HIV. Kawan akoo di sebelah sudah berpeluh2, takut2 terkena jangkitan. Ya, ini biasa. Sebab, kita memandang mereka "ASING".

Akoo tidak mahu menyalahkan Kristian kerana mengambil muslim penghidap HIV ini tinggal di gereja2 mereka. Bahkan, akoo sangat kagum dengan mereka. "Kenapalah kita tidak mempunyai sensitiviti seperti mereka? Ya Allah.. Bimbinglah kami orang Islam, ummat agamaMu". Ini yang bermain di fikiranku.

"Buat apa kita nak fikir pasal diorang ni. Banyak lagi mad'u lain yang perlu kita fikirkan. DIORANG NI DAH XDE MASA DEPAN. Neraka...." Inilah kata2 seorang PENGHUKUM.

Alhamdulillah... Ada juga golongan yang bukan PENGHUKUM. Inilah jiwa bagi seorang pendakwah. Ustaz yang akoo kenal ini, telah berjaya menubuhkan Yayasan Al Ijabah, penempatan bagi pesakit HIV bagi muslim.

"Masa lampau diorang, tu xperlu kita pertikaikan. Yang penting, kita usahakan, akhir hidup mereka dalam keadaan mereka rapat dengan Allah Taala" lebih kurang begitulah ayat yang diungkapkan oleh Ustaz Muhamad Abdullah Al Amin. (boleh rujuk URL ini)

Ayuh sama2 kita doakan agar kita dikurniakan jiwa seorang dai'e, bukan jiwa seorang pengHUKUM. Bukanlah niat akoo ingin menghukum golongan penghukum dengan mengatakan mereka tidak benar. Semuanya benar, namun salahnya apabila kita MENYALAHkan orang lain.

"Ya Allah, jangan biarkan nasib kami ditentukan oleh diri kami sendiri, walaupun kadar sekelip mata atau kadar masa yang lebih mudah dari itu"

2 comments:

Anonymous said...

al ijabah tu rumah ank2 yatim.
yg hiv tu darul ape tah namenye..darul hikmah kalau xsilap..

bOnOt said...

sori kalo tersilap information.. tapi, rasanya dalam paper tulis camtu.. dah lama xjumpa ustaz mohd, xdapat nak tanya... URL berita harian tu pon dah tukar... time kasih atas teguran