Recent Posts

Monday, November 30, 2009

Superhero Islam


"Orang Jepun bagus. Apa2 pun, dia akan buat "produk dia". Tu dia boleh naik cepat. Kartun dia wat kartun dia, superhero dia wat superhero dia. Tengok rrr.. Ada Ultramen, Mask Rider, Gaban etc.." sembang pakcik akoo semasa akoo dan adik2 sepupu sedang melayan Kamen Rider W.

Secara peribadi, akoo memang meminati Anime2, dan kartun2 seperti Kamen Rider, Naruto dan sebagainya. Mungkin, INI PENGARUH MINAT DARI KECIL. Akoo xmengatakan akoo ni cuba cover line dengan cuba menutup perkara yang xberfaedah menjadi berfaedah. Cuma, ada beberapa perkara yang ingin disampaikan. Teruskan membaca...

Bagi akoo, rakyat Jepun mampu bangkit dalam masa yang singkat selepas satu kejatuhan yang amat mendadak semasa pengeboman Hiroshima dan Nagasaki. Dan, antara faktor yang menyumbang kepada itu ialah point yang diucapkan oleh pakcik akoo tadi. Bagaimana pula dengan ummat Islam? Sudah berapa tahun? Sejak 1924.... tahun keramat.

Sejak itu, ummat Islam hilang identiti. "Hilang identiti" merupakan satu perkara yang sangat serius. Kerana bila mana seseorang kehilangan identiti, ia akan mencari "identiti lain" untuk diikuti. Bagi akoo, itulah yang berlaku kepada kita.

Penjajahan minda ummat Islam terus berlaku. Sehingga sekarang, memang kita xdapat nafikan, memang Barat dijadikan baseline. Jikalau tidak dapat mencapai seperti apa yang Barat capai, maknanya tidak maju, kolot, dan tidak bertamadun. Begitulah minda kita dijajah.

Barat adalah "hero". Superman, Power Rangers, Robin Hood, Spiderman. Nampak seperti hanya hero kanak2, tetapi itulah yang jarang kita sedar. Bahawa sehingga sekarang, kita terlatih, bahawa "orang putih adalah hero". Lihat sahaja 2012, US adalah kepala kepada negara2 lain, US Presiden US lah mempunyai nilai peribadi yang patut dicontohi. Bagi mereka yang mampu berfikir dengan waras, akoo tidak hairan. Namun, berapa puluh juta orang yang melihat semua "propaganda" ini akan "percaya tanpa sedar"?

Menyalahkan "sahaja" bukan penyelesaian. Barat salah. Orang yang jajah minda kita salah. Kerana, itu memang kerja mereka. Cuma, ummat Islam perlu bangkit dengan identiti sendiri. Dalam kes Kamen Rider tadi, kanak2 sebenarnya tidak ada pilihan dan alternatif lain. Mana filem "superhero" Islam? Sedangkan dalam Islam sungguh ramai superhero, dan kehebatan Yang Maha Superhero tentu sekali lebih dahsyat daripada superhero yang ada. Namun, di mana?

Justeru, sekarang.. kita memerlukan kartunis2 Islam untuk mewujudkan Fenomena Shin Chan dan Doraemon dalam kartun berunsur Islam, penulis2 skrip Islam bagi melahirkan suatu jalan cerita yang mampu menggerakkan hati penonton, tidak bosan dan membuatkan mereka inign menonton sekali lagi, pelakon2 Islam yang mampu memberikan eksperesi sebagai hamba Allah Taala yang sebenar, designer2 fesyen Islam yang mampu membuat design2 pakaian yang memikat tetapi xmelanggar syariat, membuatkan orang lain ingin meniru gaya fesyen tersebut... composer2 Islam untuk membuat muzik2 yang mampu mendekatkan diri orang yang mendengar kepada Sang Pencipta, bila mendengar muziknya, mampu menitiskan air mata atau menaikkan semangat.... cameraman2 Islam yang mampu mengambil view gambar yang menarik sehingga menyedarkan orang bahawa tiada yang lain menciptakan semua view itu kecuali Dia, stuntman2 Islam yang mampu menyedarkan orang bahawa tiada yang lain dalam hati manusia di saat2 genting melainkan Allah, hanya kerana Dialah kita mampu lakuakan semua perkara dan lain2 lagi...

Semua itu perlu diisi. Siapa lagi yang hendak mengisinya kalau bukan kita, ummat Islam sendiri. Akoo akan terus dengan posisi akoo sebagai seorang bakal doktor. Ayuh kita wujudkan fenomena ini!

Ingat fakta ini, akoo masih xmampu berhenti dan minat melayan Kamen Rider akibat sangat berminat dengannya sejak kecil. Hehehe...

3 comments:

Luqman Fauzi said...

post mantap.

Ayoh Su ko hok oyak tuh?

Asy-syahid(to-be) Dr Hakem Al-Bonoti said...

dop.. ayoh we..

o0o0o.. man, ado blog xoyap ko akeng dih...

Luqman Fauzi said...

man wat blog tulih bendo2 biaso, kenangan zaman budok2. kot BI plop tuh, so x promote la.

Oh, Ayoh We pun layan 'gaban' jugok dih. ingat ko ayoh su jah